Att tänka på vid Facebook-tävlingar

Att ordna tävlingar på sin Facebook-sida är en uppskattad metod för att underhålla och engagera sina kontakter – och givetvis också ett effektivt sätt att samla på sig nya. Men det många inte känner till är att Facebook har en lång lista med regler för vad man får och inte får göra gällande just tävlingar.

Marknadsför man sin egen lilla videobutik eller restaurang vågar man kanske tumma på reglerna lite. Facebook kan ju omöjligt hålla koll på alla sina hundratals miljoner användare, och man behöver ju inte svara inför någon annan än sig själv om det trots allt skulle få konsekvenser. Men som PR- eller marknadsföringskonsult vill man ju absolut inte bli stående med byxorna nere. Kunden betalar oss för att kunna vår sak, och då gäller det att inte klanta till det. The Simpsons-bekantingen Dr. Nick Riviera är visserligen en rolig karaktär, men vem skulle vilja anlita honom i verkligheten?

Reglerna är många, och kan ofta vara lite krångliga. Därför kan det vara klokt att alltid kolla in Facebook Promotions Guidelines innan man kickar igång en tävling, i alla fall om man känner sig lite osäker. Nedan följer några exempel på förbud som jag tror många inte har koll på.

  • Rena lotterier, som inte innefattar någon form av skicklighet, är inte tillåtna i Sverige.
  • Tävlingar som man automatiskt deltar i genom att ”gilla” din sida, är förbjudna.
  • Tävlingar som kräver att man postar material på din sida för att delta, är också förbjudna.
  • Att informera vinnare av tävlingar genom Facebook, t.ex meddelanden, wall posts, eller uppdateringar på din sida, är inte heller tillåtet.

Många av restriktionerna går dock att komma runt via tredjepartsapplikationer. Det är t.ex fullt tillåtet att lägga till en tab på sin Facebook-sida med en tävling, där deltagande kräver att man först ”gillar” sidan. På så sätt kommer man runt punkt två på listan. Läs igenom instruktionerna för mer info.