MW-Tips: 2010-09-07

Some Newspapers, Tracking Readers Online, Shift Coverage
Intressant läsning från NY Times. Är dock lite förvånad över att detta verkar vara ett relativt nytt tankesätt.

SR fälls för reklam för Facebook
En av gårdagens snackisar, och jag tycker att fällningen känns hård. Kan även rekommendera Anders Mildner, med bra reflektioner på ämnet.

Annonser på soliga dagar och andra unika targetingmekanismer
Björn Fant på Videoplaza kommer med några kreativa förslag på målstyrda annonser. Tipstack till bisonblog.

What Big Brands Are Spending on Google
Ad Age med lite intressanta siffror. BP ökade exempelvis sitt spenderande på sökord enormt i samband med oljekatastrofen.

Facebook Crisis Management 101: How to make sure your Facebook page doesn’t become a PR trojan horse
Många bra, och framförallt konkreta, tips för hur man bemöter kritikerstormar. Bland annat att man aldrig får tappa humöret, utan lugnt bör lyssna på kritiken – oavsett tonläge. Här ser jag nämligen ibland hur företag gör fel, och biter tillbaka. ”A lot of angry commenters just want a fight. Don’t give them one. Offer them your ear, a platform, and hopefully a solution.”