Mer att tänka på vid Facebook-tävlingar

Följande läsarbrev damp ner i inkorgen i fredags:

Hej!

Jag är fan i en Facebook-sida, som just nu har en tävling. Man ska ladda upp en bild och få så många gilla som möjligt.
Men när det är två dagar kvar av tävlingen, när jag leder, förlänger de tävlingen med 10 dagar och nu är jag inte ens på prispallen!?
Får man verkligen göra så?

MVH Henrik

Tävlingen Henrik syftar på arrangeras av It-återförsäljarföretaget Alina på företagets Facebook-sida, och första pris är en bärbar dator värd 4 995 kr.

Då till frågan. Alina kan, åtminstone så vitt jag vet, ändra reglerna som de själva behagar. Det är ju trots allt deras tävling. Men jag skulle säga det är tämligen dumt att göra det. Syftet med tävlingen är givetvis att ge företaget positiv publicitet, men att Henrik hör av sig till mig visar ju att den istället har haft motsatt effekt på honom.

Enligt gamla undersökningar berättar en missnöjd kund om sin upplevelse för minst tio personer. Den siffran är förmodligen högre idag, då informationsspridning har blivit betydligt enklare. Att dela ut en dator för nästan 5 000 kr i samband med en rolig tävling borde ju vara ganska lätt att genomföra utan att dra på sig missnöje. Genom att ändra på reglerna har alltså Alina misslyckats med detta. Dessutom känns det inte orimligt att fler personer skulle Henriks missnöje.

Några råd till företag som använder sig av den här typen av tävlingar är att planera genomförandet noggrant, att vara väldigt tydliga med vad som gäller från början samt att inte ändra förutsättningarna under resans gång.

Uppdatering: Det kan ju förstås också vara relevant att nämna att tävlingen ifråga bryter mot Facebooks riktlinjer. Ville dock först och främst fokusera på det kommunikativa felet som gjorts. Men vill ni veta mer om riktlinjerna så rekommenderar jag ett inlägg som jag skrev om det i somras.

  • Pingback: Veckan som gick – Vecka 47 « Same Same But Different()

  • Vad jag förstår är inte tillåtet att ha tävlingar där man använder Like-funktionen i tävlingsmomentet.

    När det gäller tävlingar får man inte ändra reglerna för en tävling efter det att man presenterat dem.

  • Det är alldeles riktigt, i princip inget som innebär att deltagarna begår handlingar på Facebook är tillåtet. Såvida man inte använder en egen app, för då sker ju handlingarna i praktiken inte ”på Facebook”.

    Vad gäller att ändra reglerna så kände jag inte till just den regeln, men det låter ju logiskt om det är så.

  • Pingback: Så skapar du en enkel tävling på Facebook()