2010 – året då sociala medier blev everyday business

Som filmentusiast (driver exempelvis bloggen Tips Om Film tillsammans med några vänner) så är givetivs Golden Globe- och Oscarsgalorna något jag håller mig uppdaterad om varje år. Den förstnämnda, som går av stapeln ikväll amerikansk tid, hamnar ofta i skuggan av storebror. Men ur det perspektiv jag tänkte använda är dock Golden Globe Awards synnerligen intressant.

Då galan hålls i januari blir det rent kalendermässigt en tydlig markör för vad som har hänt under det gångna året. Filmindustrin är en miljardindustri, och film är något de flesta människor uppskattar på något sätt. Därför blir Golden Globes ett bra exempel på ett stort kommersiellt evenemang som kommunicerar med en bred målgrupp. Det kan symbolisera ”everyday business” – alltså vara något som funkar som ett exempel på normen för hur kommunikation bör gå till idag.

Man behöver inte titta länge på Golden Globes webbplats för att upptäcka att den fullkomligt domineras av sociala medier. Det första blicken fastnar på är ett klipp från galans Youtube-kanal, och lite längre ner fyller Facebook- och Twitter-aktivitet i princip hela sajten, tillsammans med flertalet bloggar.

Så alla superkonservativa sociala medier-skeptiker därute, för jag vet att det fortfarande finns några av er kvar. Nu är det faktiskt dags att kapitulera – fortet har fallit, och det är bara att acceptera världen som den ser ut idag. 2011 bör sociala medier vara en självklarhet i alla organisationers kommunikation.