MW-Tips: 2011-09-20

Chart of the day: Facebook’s Huge Trove Of Photos In Context
Det finns 140 miljarder foton uppladdade på Facebook. Det är många foton. Än mer blir det om man sätter det i en kontext. Vad sägs om fyra procent av alla foton som någonsin har tagits? På Facebook.

Därför lägger TT inte ut flasharna på Twitter
Deltog lite i den här diskussionen igår. Jag tycker inte TT ska lägga ut sin flashar själva på Twitter, och jag tycker David Stark på TT motiverar bra varför här. Framförallt finns det ett stort symboliskt och principiellt värde i att låta kunderna gå ut med nyheten de trots allt har betalt för.

Foursquare hits 1 billion check-ins [Video]
Kan förstås även länka till officiella Foursquare-bloggen, men de körde ju ett sånt uttjatat citat som rubrik.

Source: Facebook To Launch Read, Listened, Watched, And Want Buttons
Nya typer av Like-knappar, det skulle kunna rita om Facebook-upplevelsen en del. Visserligen är det bara ett rykte än så länge, men jag tycker ändå att det börjar gå lite väl fort fram för Facebook nu. Jag tror det behövs lite tid för att större förändringar ska hinna sjunka in, men det verkar inte vara riktigt så man jobbar borta i Silicon Valley just nu.

As many as 40% of Facebook users ditch brand pages [infographic]
DDB i Paris har fått fram lite intressanta siffror. Bland annat att hela 40 procent av användare som börjar gilla en företagssida under en kampanj hoppar av direkt efteråt. Själv brukar jag förespråka långsiktigt och mer strategiskt inriktat arbete framför kampanjer, och detta stödjer ju sannerligen den inriktningen.