Native advertising perfekt för social delning

Native Advertising

I en mediebransch som famlar efter nya intäktsströmmar så inser fler och fler publicister att traditionella digitala annonslösningar, som exempelvis bannerannonsering, inte kan ersätta intäktsbortfallet från printdelen. Därför har stora aktörer som New York Times och Vanity Fair på senare tid börjat använda sig av så kallad ”Native advertising”.

Vad är då detta? Som bilden ovan illustrerar så är en native ad sponsrat innehåll (jag fördrar denna term framför reklam) som påminner mycket om publicistens redaktionella innehåll. Det ska vara tydligt annonsmärkt, men ska fortfarande vara intressant för målgruppen och dela det redaktionella innehållets tonalitet och stilistik. Det är betalt för av en annonsör – men ändå fortfarande trovärdigt.

En av de ledande aktörerna inom Native advertising är amerikanska Buzzfeed, som byggt hela sin affärsmodell kring detta. Något annat som är intressant i sammanhanget – och som jag kommer att komma tillbaka till – är att Buzzfeed lägger stort fokus på att uppnå maximalt med sociala delningar. Faktum är att hela 75 procent av Buzzfeeds läsare aktivt söker sig till sajten för att hitta innehåll att dela. Något som antagligen varit en bidragande orsak till att Facebook sedan början av 2013 står för betydligt mer av Buzzfeeds hänvisningstrafik än Google gör.

Eftersom Native ads påminner mycket om det redaktionella innehållet så är förstås också det förstnämnda optimerat för social delning. Analyssajten TheMediaBriefing.com gjorde nyligen en sammanställning av hur Buzzfeeds native ads delas i sociala medier, och siffrorna de får fram är intressanta.

I studien analyserades delninggsdata från 689 Buzzfeed native ads från 51 företag, och det visade sig att en genomsnittliga native ad fick:

  • 263 Facebook-likes
  • 36 tweets
  • 7 Google +1s
  • 44 Pinterest-pins
  • 2 Linkedin-delningar

Den mest intressanta iakttagelsen här är givetvis att även annonsmärkt innehåll kan driva socialt engagemang. Spotify, som var det företag som låg i topp i studien, hade ett snitt på hela 1451 Facebook-likes per sponsrad artikel. Nu kan alla som någon gång delat en bannerreklam räcka upp en hand. Nähä, ingen…

Enligt en undersökning av analysföretaget Nielsen, i vilken 28 000 kunder runt om i världen deltog, så litar 92 procent av kunderna mer på sociala rekommendationer från sina vänner än på all annan form av reklam. I mina ögon betyder det att Buzzfeed har lyckats med det som många andra har misslyckats med och att sponsrat innehåll med fokus på sociala delningsmekanismer är något som vi kommer få betydligt se mer av framöver.

Bild: Flickr/Altimeter Group