Kommer Twitter att få en algoritmbaserat flöde, ungefär som Facebook? Mycket tyder på det, i alla fall om man lyssnar på vad Twitters CFO Anthony Noto sa på en Tech-konferens i New York i förra veckan.
Det ofiltrerade flödet är det som gör Twitter unikt jämfört med främsta konkurrenten Facebook. Möjligheten att följa informationsflödet i realtid är tjänstens core feature, och också det som har gjort Twitter världsberömt i samband med flera stora nyhetshändelser på senare år. Att börja kladda i det vore i princip en krigsförklaring mot många av deras mest trogna användare.
Twitter doesn’t seem to understand why people like Twitter.
— Jamelle Bouie (@jbouie) September 4, 2014
Som det påpekats, bland annat i den här sammanfattningen av Mathew Ingram på Gigaom, så är det förstås möjligt att Twitter experimenterar med ett filtrerad flöde i en ”Upptäck”-knapp eller liknande, ungefär som när Instagram började basera ”Utforska” på vilka du följer. Men med hur exempelvis Facebook brukar smyga in förändringar i bakhuvudet så finns det ändå anledning att vara orolig.
The likely scenario: 1. Mumbo jumbo re: users have a choice, 2. furious debate, 3. default is filtered, 4. Twitter becomes celebrity fluff.
— Jay Rosen (@jayrosen_nyu) September 4, 2014
1 svar på “Kommer Twitter bli Facebook?”