Så bygger du interna superstars

Genom att etablera personliga avsändare som kommunicerar din organisations budskap så kan du höja trovärdigheten, öka räckvidden och i förlängningen också stärka varumärket.

Fotbollslaget Real Madrid hade under många år en väl genomtänkt strategi. Genom att hela tiden värva nya ”Galácticos”, superstjärnor, så etablerade man klubbens varumärke som det starkaste i fotbollsvärlden. Rent prestationsmässigt hade de inte behövt köpa nya stjärnor varje år, men varumärkesmässigt hjälpte det till att sälja tröjor, halsdukar och biljetter till lagets världsturnéer.

Men man måste inte rekrytera sig till framgång. Många fotbollslag har istället satsat på att bygga stjärnor internt, att forma och utbilda dem, ofta genom en framgångsrik ungdomsverksamhet. Det är också det detta inlägg kommer att handla om – hur du på ditt företag kan utbilda dina ”spelare” till att bli stjärnor som kan hjälpa till att stärka företagets varumärke och thought leadership.

Vem kan bli din superstar?

Det är vanligt att chefer eller experter som lyfts fram som talespersoner inom olika områden och ofta faller det sig naturligt att det blir så. Men det går också att göra annorlunda. Varför inte plocka upp en anställd som redan är en digital stjärna och ge hen en fråga att driva i den externa kommunikationen?

Det är också viktigt att inte låsa in sig i att det bara är talespersoner som kan bli dina superstars. Alla engagerade anställda som brinner för det ni gör och vill vara aktiva varumärkesambassadörer i eget namn kan bidra med såväl inspiration som trovärdighet när de pratar om varumärket.

Hur gör man då? Jag föreslår följande.

Visa dem verktygen

Idag finns en kraftfull verktygslåda i form av sociala medier att tillgå. Hjälp till att synliggör detta och att inspirera kring vilka möjligheter som finns. Lyfta fram goda exempel och best practise, gärna inom deras eget område.

Ge stöd

Förutom tydliga stöddokument i form av guidelines och policys för sociala medier så kan det också vara bra att hjälpa till med såväl strategiskt som operativt stöd. Vilka målgrupper ska de rikta sig mot och hur ska de göra det? Och hur optimerar man sitt innehåll för olika sociala medier rent praktiskt?

Här är ett exempel på en enkel modell som jag har tagit fram som ett stöd. Modellens syfte är att sänka tröskeln för att börja vara aktiv i sociala medier.

  • Engage. Första steget är att engagera sig i andras innehåll. Att följa med i flöden, gilla och kommentera.
  • Curate. Nästa steg är att börja plocka upp intressant innehåll och dela det i sina nätverk, helst med en egen kommentar som tillför nytt värde.
  • Create. Det sista och svåraste steget är att skapa eget innehåll, t.ex blogginlägg, videos eller podcasts.

Genom att dela in processen i dessa steg så kan den växlas upp gradvis, från en enklare till en mer avancerad nivå. Det skapar också större förståelse för hur svårt och tidskrävande det faktiskt är att skapa eget innehåll.

Hitta och uppmuntra styrkor

Vissa gör sig bra framför kameran – då kanske Youtube är rätt medium? Andra gillar att skriva långa, fördjupande texter – då kanske det är en blogg de ska ha? En tredje älskar att prata och diskutera – då är det kanske podd som passar bäst? Vissa vill inte synas och höras alls, vilket givetvis också måste respekteras. Alla människor är olika och det gäller att identifiera deras styrkor och uppmuntra dem att använda dem.

Håller du med? Håller du inte med? Vill du lägga till något? Kommentera gärna nedan.
Bild: George Bohunicky/Unsplash