Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny
Feedback

Så tar du emot feedback

Publicerat 24 mars, 202524 mars, 2025 av Markus Welin

Att ta emot feedback kan ibland kännas utmanande, särskilt när den upplevs som negativ. Det är naturligt att vilja undvika kritik och fortsätta som vanligt. Men med en positiv inställning till feedback kan den istället bli ett kraftfullt verktyg för personlig och professionell utveckling.​

Varför är feedback viktig?

Feedback ger oss insikter om vårt beteende och våra prestationer, vilket hjälper oss att förstå hur andra uppfattar oss. Den fungerar som en spegel som reflekterar våra styrkor och områden där vi kan förbättras. Genom att aktivt söka och ta emot feedback visar vi en vilja att växa och utvecklas.

Tips för att ta emot feedback konstruktivt

  • Lyssna aktivt: Fokusera på vad som sägs utan att direkt reagera eller försvara dig. Detta visar respekt och ger dig möjlighet att verkligen förstå budskapet.
  • Skilj på sak och person: Förstå att feedbacken handlar om ett specifikt beteende eller en handling, inte om din personlighet. Detta hjälper dig att inte ta det personligt.
  • Ställ frågor för klarhet: Om något är oklart, be om förtydliganden. Det visar att du är engagerad och vill förstå feedbacken fullt ut.
  • Undvik försvar: Det kan vara frestande att förklara eller försvara sig, men försök istället att ta in informationen och reflektera över den innan du svarar.
  • Visa uppskattning: Tacka för feedbacken, även om den är svår att höra. Det uppmuntrar till fortsatt öppen kommunikation och visar att du värdesätter andras insikter.

Feedbacktrappan – en modell för att hantera feedback

När vi får feedback reagerar vi ofta instinktivt – ibland avvisar vi den, ibland försvarar vi oss. Feedbacktrappan är en modell som beskriver de olika stegen vi kan behöva gå igenom när vi tar emot feedback. Modellen kan hjälpa oss att skapa medvetenhet kring hur vi beter oss och därmed hjälpa oss att hantera feedbacken. På så sätt kan vi uppnå bättre resultat – men också personlig utveckling för oss som tar emot feedbacken.

  1. Förkasta: Vi avvisar feedbacken och anser den vara felaktig
  2. Försvara: Vi rättfärdigar vårt beteende och ger ursäkter.
  3. Förklara: Vi försöker förstå situationen och ger vår synvinkel.
  4. Förstå: Vi lyssnar aktivt och försöker verkligen förstå feedbacken.
  5. Förändra: Vi tar till oss feedbacken och gör nödvändiga justeringar.

Målet är att snabbt röra sig uppför trappan för att effektivt kunna använda feedbacken för såväl personlig utveckling som bättre resultat.

Öva på att ta emot feedback

Precis som med alla färdigheter blir vi bättre på att hantera feedback genom övning. Genom att delta i feedbackövningar kan vi träna på att både ge och ta emot feedback på ett konstruktivt sätt, vilket stärker vår förmåga att kommunicera och samarbeta effektivt.

Se feedback som ett livslångt lärande

Genom att se feedback som en möjlighet till lärande och tillväxt, snarare än som kritik, kan vi främja vår egen utveckling och bidra till en mer öppen och konstruktiv kommunikationskultur. Med hjälp av punkterna i den här artikeln kan vi bli omgående bli bättre på att ta emot och använda oss av den feedback vi får. Men det är också viktigt att inte se det som någon quick fix. Att ta emot feedback med en öppen och positiv inställning är en färdighet som kommer att utvecklas över tid.

Källor

  • Hur man ger effektiv feedback: Tre metoder som hjälper dig att lyckas
  • Feedback – så blir ditt team proffs på att ge återkoppling till varandra
  • Hur du ger och tar emot feedback – några knep många missar
  • Lathund: Att ge och ta emot feedback
  • Feedbacktrappan: Modell som beskriver 5 steg inom feedback

1 svar på “Så tar du emot feedback”

  1. Pingback: Kommunikativt ledarskap för starkare team | MW Communication

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Senaste inläggen

  • Kommunikativt ledarskap – vägen till starka team
  • Så tar du emot feedback
  • Varumärkesdifferentiering är viktigare än någonsin
  • Blir Ai räddningen för den ofrivillige generalisten?
  • 4 skäl att jobba med content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2025 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.