Valet 2014: Digitala personliga varumärken

New Jerseys guvernör Chris Christie

Nästa års riksdagsval kryper allt närmare. Under de fyra år som har passerat sen förra valet så har det förstås hänt otroligt mycket i den digitala världen. Hur kommer då politiker och opinionsbildare att använda sina digitala verktyg inför och under valåret 2014?

Under hösten och våren kommer jag att publicera en artikelserie där jag diskuterar just detta. I det första inlägget behandlade jag statistik. I detta andra inlägg vill jag lyfta fram ett område som kan komma att bli ett av de mest framträdande inför valet 2014 – politikers personliga profilering med hjälp av digitala kanaler.

Personliga avsändare allt viktigare – en samhällstrend

Idag är det betydligt större chans att vi läser en artikel om en kompis delar den på Facebook. Det är också större chans att vi läser den om den är skriven av en journalist som vi gillar. Personliga rekommendationer och relationer blir allt viktigare.

Detta gäller förstås i allra högsta grad även för politiker. De flesta av er som läser den här bloggen kan säkert räkna upp en lång rad journalister, debattörer och andra mediepersonligheter som har skapat sig en karriär genom popularitet eller auktoritet i sociala medier. Inom den lite mer konservativa politiken har detta dock inte riktigt tagit fart än. Men innan hösten är här så tror jag att det kommer göra det.

Med de nya digitala plattformarna har dagens politiker helt andra verktyg att jobba med än sina föregångare. Något som har gett dem stora möjligheter att profilera sig själva. Med en aktiv närvaro på Twitter kan en politiker exempelvis bygga en starkare personlig relation med väljare. Denne kan också bygga ett upp förtroende i specifika frågor och bedriva egen opinionsbildning kring dem. Det kanske till och med är så att politikern har en annan åsikt än sitt parti i frågan.

Mannen på bilden är Chris Christie, republikansk guvernör i New Jersey som beskrivs som en tänkbar presidentkandidat 2016. De flesta svenskar som känner till Christie hörde antagligen talas om honom för första gången när han ”gick emot” sitt parti och hyllade Obamas agerande i samband med orkanen Sandy – bara dagar innan presidentvalet förra året. Anledningen att jag valt att illustrera inlägget med honom är att jag tror att de är ”svenska Chris Christies” som har mest att vinna på att använda digitala kanaler för att profilera sig – karismatiska politiker som sticker ut inom sina respektive partier, såväl politiskt som med personliga egenskaper.

Vad finns det då för möjligheter för uppstickare som vill bygga en stark personlig profil? Politiker som lanserar egna tv-program och kanaler på webben skulle kunna vara ett exempel, då såväl produktionskostnad som produktionstid numera går att minimera. Vidare så är en aktiv närvaro på Twitter sannolikt ett måste. Men oavsett vilka kanaler och tjänster som används så bör fokus ligga på att skapa engagemang hos målgruppen, att få den att känna sig delaktig. Det ska bli mycket spännande att se om, och i så fall vilka, politiker tar vara på dessa möjligheter.

Bild: CC-BY by New Jersey National Guard