Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny
Starkt varumärke

Vad kännetecknar ett starkt varumärke?

Publicerat 16 januari, 202316 januari, 2023 av Markus Welin

Ett starkt varumärke är en viktig faktor för att företag blir framgångsrika på lång sikt. Ett starkt varumärke ökar kundlojaliteten och bidrar till ökad försäljning. Men vad kännetecknar ett starkt varumärke?

Vad säger forskningen?

Enligt forskaren Mark Ritson är det fyra viktiga kriterier som ett varumärke måste uppfylla för att anses vara starkt: det måste vara unikt, relevant, känt och trovärdigt.

Unikhet är viktigt eftersom det gör att ett varumärke skiljer sig från konkurrenterna. Det ska vara något som kunderna inte kan hitta hos någon annan. Relevans är också viktigt eftersom det gör att ett varumärke är användbart och intressant för kunderna. Det ska vara något som kunderna faktiskt behöver eller vill ha.

Kännedom är viktigt eftersom det gör att ett varumärke är synligt och påminner kunderna om det. Trovärdighet är också viktigt eftersom det gör att kunderna litar på ett varumärke och tror att det är ett bra val.

En annan forskare, Byron Sharp, har kommit fram till att för att ett varumärke ska vara starkt krävs regelbunden exponering för konsumenter. Detta kan ske genom annonsering, sponsorskap eller andra marknadsföringsinsatser som exempelvis regelbunden content marketing via egna kanaler i sociala medier. Sharp menar också att ett varumärke måste vara lätt att känna igen och minnas, detta kan ske genom en tydlig och enkel logotyp eller annat visuellt element.

Sammanfattning

För att sammanfatta kan man säga att ett starkt varumärke är unikt, relevant, känt och trovärdigt. Det bör också ha regelbunden exponering och vara lätt att känna igen och minnas. Dessa kriterier kan hjälpa företag att skapa ett varumärke som kunderna verkligen uppskattar och litar på

Vill du lära dig mer?

Läs också gärna några av mina andra artiklar.

  • Bygg varumärke genom thought leadership
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb