Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

4 skäl att jobba med content marketing

Publicerat 17 maj, 202317 maj, 2023 av Markus Welin

Content marketing har blivit en central del av många företags marknadsföringsstrategier. Genom att skapa och distribuera relevant och värdefullt innehåll kan företag engagera sin målgrupp, bygga varumärkeskännedom och driva försäljning. Här är fyra starka skäl till varför företag bör jobba med content marketing.

1. Stärka varumärket

En av de främsta fördelarna med att jobba med content marketing är att det är ett bra sätt att stärka varumärket. Genom att producera och dela högkvalitativt innehåll kan företag etablera sig som auktoriteter inom sin bransch och bygga förtroende hos sin målgrupp. Enligt en studie från Content Marketing Institute upplever 70 procent av företagen att content marketing ökar varumärkeskännedomen. 73 procent anser också att det leder till mer positiva kundrelationer. Genom att erbjuda relevant och värdefull information kan företag skapa en positiv association med sitt varumärke och öka chanserna för att konsumenter väljer dem framför konkurrenterna.

Läs mer om varumärke

2. Bygga thought leadership

Genom att publicera insiktsfulla och branschspecifika artiklar, rapporter eller blogginlägg kan företag etablera sig som ledande auktoriteter inom sitt område. Genom att erbjuda unik och värdefull kunskap kan företag visa sin expertis och bygga thought leadership. Enligt en undersökning från Edelman och LinkedIn anser 58 procent av beslutsfattare att thought leadership-innehåll har påverkat deras köpbeslut. Genom att vara den som levererar relevant och pålitlig information kan företag positionera sig som förtroendeingivande experter. Det ökar chanserna att kunderna väljer just dem.

Läs mer om thought leadership

3. Öka försäljningen

En annan fördel med att jobba med content marketing är att den kan öka försäljning. Genom att skapa innehåll som är anpassat efter olika faser av köpresan kan företag påverka potentiella kunder och öka konverteringarna. Även här finns många studier som pekar på fördelarna med content marketing. Enligt en studie från Demand Metric genererar content marketing tre gånger fler leads än traditionell marknadsföring samtidigt som det kostar 62 procent mindre. Genom att erbjuda relevant information och lösningar på kunders problem kan företag skapa förtroende och öka sannolikheten för att kunderna väljer deras produkter eller tjänster.

4. Stärka kundrelationer

Content marketing kan också användas för att stärka kundrelationer och öka lojaliteten. Genom att producera och dela värdefullt innehåll kan företag fortsätta att engagera och interagera med sina kunder även efter att ett köp har genomförts. Enligt en rapport från Aberdeen Group har företag som använder content marketing en kundlojalitet på 96 procent jämfört med 76 procent för företag utan content marketing. Tack vare att företag kontinuerligt erbjuder värdefullt innehåll kan de hålla sina kunder engagerade, ge dem mervärde och bygga långsiktiga relationer. Här blir alltså content marketing ett verktyg för företag att visa att de bryr sig om sina kunder och deras behov även efter försäljningen.

En studie från Salesforce visar också att 86 procent av köpare upplever en tydlig koppling mellan god kundupplevelse och lojalitet gentemot ett varumärke. Genom att jobba med content marketing för att erbjuda värdefulla insikter och lösa kundens problem kan företag skapa en positiv upplevelse och bygga starka kundrelationer. Dessutom kan företag genom att engagera sin målgrupp med interaktivt innehåll, till exempel frågesporter, tävlingar eller webbinarier, öka interaktionen och stärka kundlojaliteten ännu mer.

Sammanfattning

Det finns alltså många skäl att välja att satsa på content marketing. Att jobba med content marketing kan stärka företagets varumärke genom att skapa positiva varumärkesassociationer och öka varumärkeskännedomen. Med hjälp av insiktsfullt innehåll kan företag också bygga thought leadership och etablera sig som auktoriteter inom sin bransch. Dessutom kan content marketing öka försäljningen genom att påverka potentiella kunder genom olika faser av köpresan. Slutligen kan content marketing stärka kundrelationer genom att erbjuda värdefullt innehåll och skapa en positiv kundupplevelse.

Källor

  • Content Marketing Institute: ”2021 B2B Content Marketing Research: It’s Clear, Content Marketing Works”
  • Edelman and LinkedIn: ”Thought Leadership Impact Study”
  • Demand Metric: ”The Content Marketing ROI Study”
  • Aberdeen Group: ”The Content Marketing Hurricane: Why Contextualization Wins the Day”

Bild: Dominika Roseclay/Pexels

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • 4 skäl att jobba med content marketing
  • 3 viktiga faktorer för att skala en affärsmodell
  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.