keyboard-arbetsplats

13 tips till unga kommunikatörer

Att kastas in i en bransch i ständig förändring kan vara tufft. Trender kommer och går, vissa består och andra inte. Men som tur är så finns det massor av rutinerade branschkollegor att lära sig av. Jag bad 13 erfarna kommunikationsmänniskor att bidra med tips till unga kommunikatörer.

Fredrik Lyreskog

fredriklyreskogBloggare på Wolber.se.

– Hitta din nisch. Att ha en bred grund är bra för att göra sig användbar i många olika projekt och roller, men på sikt kommer du bli en grå medelmåtta om du inte specialiserar dig. Prova på så många olika delar som möjligt i början för att hitta det du tycker känns mest spännande – och satsa sen ordentligt på att bli riktigt grym på det.

Pelle Nordin

PR-konsult och marknadsansvarig på Spotlight PR, Community Manager för PR of Sweden.

– Sätt upp egna målsättningar och en plan för att nå dit. Som kommunikatör kommer du ta fram oändliga antal planer och målsättningar. Som kommunikatör vet du också att det som mäts blir gjort. Försumma då inte din egen utveckling. Sätt därför målsättningar och tydliga mätvärden för din egen utveckling, både på kort och lång sikt. Det kan handla om vilka områden du kan utvecklas inom eller vilken lön du vill nå. Och när du ändå är igång och kvantifierar ditt liv – glöm för allt i livet inte din egen hälsa.

Alexandra Hernadi

AlexH bloggbildAnsvarig för strategisk kommunikation på Almega och tidigare flerfaldigt prisbelönad journalist på SvD.

– Alla berättelser måste innehålla kött och blod, inget budskap når fram utan känsloladdad content utifrån en väl genomförd målgruppsanalys. Och glöm aldrig att säkerställa relevansen genom att svara på frågan varför. Då får du även koll på eventuella invändningar och kan ligga steget före.

Hans Kullin

Rådgivare inom sociala medier och bloggare på kullin.net och socialamedier.com.

– Utvecklingen inom digital kommunikation går väldigt fort. Du kommer att läsa oändliga mängder artiklar, nyheter, case-studier och så vidare. Se till att redan från början samla denna kunskap i ett arkiv du kan gå tillbaks till. Jag har använt Delicious i många år. Det är mitt extraminne och jag har genom åren sparat över 6 000 länkar som är kategoriserade med taggar i ett ovärderligt arkiv.

Patrik Edvardsson

patrikHead of Internal Communications, EMEA på Experian i London.

– Bli expert på ditt företag eller organisation. Det verkar kanske uppenbart, men många kommunikatörer har dålig koll på vad de största utmaningarna är och vad konkurrenterna håller på med. Istället för att fokusera på att producera material och testa nya sociala verktyg, fundera på hur du kan stödja din organisations strategi och aktivt jobba för att lösa framtida utmaningar.

Feffe Kaufmann

feffeDelgrundare av LeKa Solutions, en digital brandingbyrå med rötter inom strategisk kommunikation och
konceptutveckling. Blogg: feffekaufmann.se

– Använd dig av sociala objekt som attraherar målgruppen du vill nå. Vad är ett socialt objekt? Det kan vara en film, en bild, en klänning i papper, ett blogginlägg, en skulptur, eller varför inte en låt? Det kan vara digitalt eller fysiskt. Det är något som för ihop människor och ger bränsle till diskussioner. Ett socialt objekt adderar värde till målgruppen och mening till den som delar. Objektet kan väcka tankar, känslor, motverka något eller bidra till utvecklingen. Ett bra exempel på ett socialt objekt vars mål är att höja säkerheten kring spåren är avsändaren är videon och låten ”Dumb ways to die” vars avsändare är australiensiska metron. Den delades ofantligt mycket eftersom den både är gullig, grym, sarkastisk och underhållande med sin trallvänliga låt.

Robin Danehav

robinSocial video-producent och grundare FKDV.

– Tänk tv-serie istället för långfilm! Du vill engagera din publik över tid, men framförallt behålla och utöka den. Då behöver du i all kommunikation du gör tänka att det är en följetong, oavsett om formen är text, bild, video – eller en kombination. Gör du en långfilm kommer du dra storpublik en gång, som snabbt kommer avta. Gör du tv-serie kan du jobba med cliffhangers och få publiken att längta efter nästa tillfälle.

Stefan Ronge

Chief creative officer, Edelman Deportivo. Twitter: @stefanronge.

– Säger som Göran Persson, var påläst. Stora idéer börjar med knivskarpa insikter. Börja här http://openstrate.gy/ och här http://www.wired.com/2013/08/101signals/ till exempel.

Vian Tahir

vianfejsFd. prisvinnande kommuntant numera Sveriges enda lolcatexpert som till vardags jobbar som kommunikationsansvarig för det antirasistiska projektet Nätaktivisterna. Twitter: @Slacktivisten.

– Död åt creddigheten!!! Du kanske tror att du kommer ha det kul på en arbetsplats som är så hipp att den varvat trendcirkeln fem gånger och nu är tillbaka på halsduk inomhus som retrogrej. Du kanske tror att allt blir bättre på ett innerstadskontor med snygga visitkort och slicka appleprodukter. Du kanske tror att du kommer lära dig så mycket på den där branschledande byrån. Men du kommer behöva göra en massa hundår, med presslistor, mejlutskick, eventinbjudningar och allmän pappersvändning. Är du okej med det, så kör på. ELLER så kan du ta min hemliga genväg: Sök de där ocreddiga jobben i offentlig sektor, på de små organisationerna, i de tråkiga företagen. Det är förmodligen där du kommer få göra mest och snabbast. Grundregeln är att ju mindre och ocreddigare ställe desto större möjlighet till mer ansvar och roligare arbetsuppgifter.

David Meerman Scott

Marknadsförings- och försäljningsguru, föreläsare och författare. Twitter: @dmscott. Se video med tips från David.

– Det bästa sättet att få det där första jobbet efter universitetet och sticka ut bland alla andra som tar examen samtidigt är att skapa ett fenomenalt personligt varumärke på webben. Tänk när den potentiella arbetsgivaren ser 100 olika CV:n från 22-åringar med bra betyg från fina skolor. Du är en av hundra. Jämför sen det med den enda person som har en lysande blogg och Youtubekanal om ett ämne som intresserar dem.

Karin Bäcklund

Karin BäcklundDigital strateg på Springtime och arrangör av Über Social After Work. Twitter: @karinbacklund.

– Även om det är viktigt att ha en digital närvaro är det även viktigt att nätverka IRL. Se till att gå på nätverksträffar av olika slag, ät lunch med branschkollegor och stärk relationer med leverantörer genom att ses. Det är oslagbart att ha ett stort nätverk att vända sig till för att bolla idéer, hålla koll på vad som händer eller för hitta roliga samarbetsmöjligheter.

Jacob Lapidus

Ansvarig för digital kommunikation på Unionen. Twitter: @jacoblapidus

– Lär dig förstå följande grejer på en mycket grundläggande nivå: Statistik, programmering, skriva rubriker och sist men inte minst människor.

Jonas Morian

jonasPresschef på Riksbyggen och twittrare på @promemorian.

– Äg ditt namn! Din e-postadress, ditt Twitter-nick och vad du kallar ditt Instagram-konto säger något om dig. Men säger det vad du vill att det ska göra? Tänk till en extra gång om hur du bygger ditt digitala varumärke.