”Men jag har inget Facebook-konto, och jag vet inte om jag vill starta ett. Måste jag det?”
I samband med föreläsningar och konsultation får jag ibland just den frågan, angående hur man administrerar en företagssida på Facebook. En del, framförallt då äldre, personer är nämligen inte helt bekväma med att starta ett personligt Facebook-konto. De är osäkra på hur det fungerar, och vet inte riktigt hur de ska hantera diverse mail, wall posts och vänförfrågningar som trillar in.
Tidigare var jag tvungen att svara ja – de måste faktiskt skaffa ett konto för att kunna administrera sidan. Visserligen poängterade jag att alla kommentarer och uppdateringar som utförs via företagssidan blir i företagets namn, och att sekretessinställningar kan användas till att gömma undan den personliga närvaron. Men det kändes ändå aldrig som att detta var en hundraprocentig lösning i deras ögon. Jag förstår dem – vad man lägger ut på internet om sig själv är en känslig fråga som man vill ha full kontroll över. Det kan det vara svårt att ha som total nybörjare.
Men – nyligen hittade jag en lösning. Facebook Buisness Account. Vet inte hur länge den existerat – kanske länge – men då är det på tiden att den får lite uppmärksamhet.
Bra information om Business Accounts går att hitta under ”Help Center”, i menyn nere till höger på Facebooks startsida. I korta drag kan man säga att det är ett typ av konto som inte är synligt. Det används enbart till att administrera Facebook-sidor för företag (pages). Dessa konton kan då heller inte tillgodogöra sig någon vidare info om andra användare – man kan t.ex inte klicka sig in på andra människors profiler.
Kan den här typen av begränsad närvaro eventuellt sänka tröskeln en aning, och få in fler företag och organisationer på Facebook?
För personer som är rädda för att blanda ihop privat Facebook-närvaro med arbetsplatsens närvaro funkar dock inte denna lösning. Detta eftersom det under inga omständigheter är tillåtet att ha flera olika konton – alltså inte ens ett privat och ett Business Account extra på det. Har man ett privat konto är man alltså tvungen att administrera företagets Facebook-sida med denna. Lite onödig restriktion kan man tycka – då ett Business Account ändå bara har tillgång till informationen på företagets Facebook-sida och möjligheterna till missbruk är minimala.
Personligen ser jag – precis som Facebook antagligen inte heller gör – inga problem med att man måste administrera alla Facebook-sidor med sitt personliga konto. Det hade inte varit någon skillnad om jag hade arbetat på kommun eller något större företag – för jag vet ju hur allt fungerar. Men detta är långt ifrån självklart för alla – något som Facebook bör ha i åtanke.