Som de flesta som jobbar med kommunikation nog blivit medvetna om vid det här laget så får det vi brukar benämna som sociala medier en allt större roll i vår bransch. Att behärska sociala medier, i alla fall så pass mycket att man vet vad det handlar om, är på väg att bli nästintill ett kompetenskrav inom kommunikationsområdet.
Här kommer detta blogginlägg, och dess kommande uppföljare, in i bilden. De är anpassade för dig som jobbar med kommunkation – men känner dig helt främmande för denna nya form av kommunkation. En ren hands-on för att komma över tröskeln och skaffa dig den där grundläggande, nödvändiga förståelsen helt enkelt. Jag kör ett moment per inlägg, och självklart i kronologisk ordning.
Börja med Twitter
Är du helt grön i den sociala sfären känns det kanske naturligt att börja med den i särklass största enskilda tjänst som finns inom området. Jag talar naturligtvis om Facebook. Men jag rekommenderar istället att du börjar med att bekanta dig med Twitter, och nu ska jag förklara varför.
Twitter är nämligen den av de stora sociala tjänster vars inlärningsprocess symboliserar sociala medier mest – det kräver tid och tålamod. Du ska hitta lämpliga personer att följa utifrån dina intresseområden, och du vill kanske också samla på dig några som följer dig. För att klara dessa två saker krävs kontinuerligt twittrande.
Användningsområdet skiljer sig också en hel del, om man fortsätter jämförelsen med Facebook. Där det sistnämnda fortfarande används i rent nöjessyfte av en stor majoritet av användarna, är Twitter flitigt använt av personer i en yrkesroll. Medan var och varannan kotte lägger upp semesterbilder och skriver om fredagsmys på Facebook så används Twitter (i alla fall i Sverige) i relativt stor utsträckning som ett dagligt arbetsredskap av journalister, kommunikatörer, PR-konsulter, politiker och många andra. Detta, tillsammans med att dessa personer dessutom ofta har ett stort privat intresse av sociala medier, gör det alltså mer sannolikt att du lär dig nya saker på området på Twitter än att du gör det via dina Facebook-vänner.
Många säger att tröskeln är hög på Twitter – att det är svårt att komma igång. Det håller jag inte riktigt med om. Som jag nämnt ovan krävs tid och tålamod för att bygga sin närvaro, men den tekniska tröskeln anser jag är lägre än Facebooks. Nedan följer en snabbgenomgång av de viktigaste sakerna att hålla reda på till en början, med bifogad bild. Sen är det egentligen bara learning by doing som gäller.
- What’s happening?: Här skriver du dina ”tweets”, alltså dina uppdateringar.
- Follow: Personer (eller företag) som du följer. Deras uppdateringar syns i din feed.
- Followers: Personer som följer dig. Dessa får dina uppdateringar i sin feed.
- Feed: Det stora fältet på skärmen där det mesta händer.
- Mentions: Här ser du om någon skrivit till dig, eller nämnt dig i en uppdatering.
- Home: Här klickar du för att komma tillbaka till startsidan (den som visas), eller för att uppdatera feeden.
- Reply: Används för att svara på andras tweets. Syns när du håller pilen över den tweet du vill svara på.
- Retweet: Används för att skicka vidare andras tweets till dina egna followers. Syns när du håller pilen över den tweet du vill retweeta.
För att illustrera så bra som möjligt har jag alltså tagit en screenshoot av min egen Twitter-sida, och rödmarkerat några av de tidigare nämnda elementen. Ursäkta att det är lite småsuddigt.
Börja så. Känner du att du inte vill uppdatera något själv till en början – gör då inte det. Du kommer att lära dig massor bara av att följa och studera andra, och när du börjar känna dig bekväm med tjänsten kan du börja sprida din egen magi. Det viktigaste är att du ger det tid. Låt din närvaro sakta växa fram.
Återkommer med nästa del om någon vecka!
1 svar på “Introduktion till sociala medier: Del 1”