Förra veckan skrev jag det första inlägget i en serie som är tänkt att fungera som en liten introduktion till sociala medier för helt nya användare. En distanskurs i light-format skulle man kunna kalla det. Nu är det alltså dags för del två.
I första delen motiverade jag varför Twitter kan vara en klokt val när du ger dig i kast med sociala medier för första gången. Inlägget avslutades med en snabbgenomgång, och det är där jag nu tar vid.
Om du har gjort läxan, och givit Twitter-flödet lite av din tid och uppmärksamhet, så har du säkert lärt dig en del om hur Twitter fungerar vid det här laget. Du har hittat några intressanta personer att följa, och har tack vare länkar från dem upptäckt en del spännande texter och annat intressant.
Läs bloggar
En del av länkarna har troligtvis varit till bloggar, och här tar vi nästa steg in de sociala mediernas värld. Du ska börja läsa bloggar.
Många förknippar bloggar med unga människor som skriver en slags dagbok på nätet, med allt från vilka kläder de har på sig till vilka uteställen de går till och vilken sorts latte de dricker. Trams, tycker kanske vissa. Men även om denna typ av bloggar är lätt att döma ut, så gäller det att se fenomenet ur ett vidare perspektiv. För att detta ska bli enklare, så tar vi det från början.
I grunden är en blogg egentligen som vilken tidningssajt som helst. Faktum är faktiskt att många tidningssajter numera är byggda i bloggverktyget WordPress, som jag använder på denna blogg. Fokus (bilden nedan) och Café är några exempel. Det som skiljer en blogg från en tidning är att i den förstnämnda publiceras inläggen allt som oftast i en lång lista i omvänd kronologisk ordning.
På ytterligare en viktig punkt skiljer sig förstås bloggar från t.ex DN och Expressen – en blogg behöver inte ges ut av Bonnier. Det kan lika gärna vara din granne som står bakom den.
Carl Bildt har en blogg – men det har också min kompis Patrik, som skriver om musik. Även om det givetvis finns ett större allmänintresse för Bildts blogg, så kan Patriks vara minst lika läsvärd för den musikintresserade.
Man skulle faktiskt kunna säga att bloggar representerar yttrandefriheten, flyttad från teori till praktik. För när bloggar började få genomslag innebar det att i princip vem som helst kunde publicera sina åsikter enbart med några knapptryck.
Därför kan man säga att bloggar om klädval och lattesmaker är viktiga. De är en del av den här utvecklingen. Men du behöver naturligtvis inte läsa just dem, om du inte vill förstås.
Det jag nu rekommenderar som nästa steg i denna introduktion är alltså att läsa bloggar. Läs även kommentarerna till blogginläggen, som också är en viktig del av innehållet.
Om du hittar något extra intressant – engagera dig i innehållet. Skriv en kommentar, eller länka till inlägget via Twitter. Om någon ger uttryck för en åsikt som du inte håller med om – kommentera och diskutera. Om någon skriver något du tycker är jättebra – kommentera och ge beröm.
Dina åsikter och kommentarer är naturligtvis inget du ska tvinga fram. Men eftersom det finns bloggar för de flesta ämnen så skulle jag bli förvånad om du inte hittar någon som intresserar dig.
I och med att du läser det här inlägget så gissar jag på att du i alla fall tycker att det är lite kul med sociala medier, och då kan jag ju passa på att rekommendera några bloggar som ofta behandlar det ämnet.
jardenberg unedited
mymlan the real
Doktor Spinn
Strandh Digital PR
judithwolst.se
Så kör hårt på bloggläsningen till nästa gång. Då är det nämligen dags att börja slå mynt av det du lärt dig.