När Facebook proklamerade att deras användare snart skulle kunna checka in på olika geografiska platser via ”Places”, så var det nog många som trodde att befintliga positioneringstjänster som Foursquare och Gowalla hade satt sin sista potatis. Hur skulle dessa lilleputtar kunna konkurrera med Facebook – den digitala världens svar på antikens Romarrike.
Places lanserades i slutet av sommaren i USA. Men hittills har tjänstens inträde på marknaden inte haft den effekt som många hade förutspått. Foursquare summerade 2010 med en ökning på 3400 procent, och ägarna verkar inte direkt darra i knävecken av motståndet från Facebook. Vad beror då detta på?
En tänkbar förklaring snubblade jag själv över imorse, när jag på ett tämligen torrt sätt uttryckte mitt missnöje med den rådande kylan i vårt avlånga land.
Kan detta vara förklaringen? Som de flesta kanske förstår så var jag inte på Nordpolen imorse. Men det här är ett fenomen som är betydligt vanligare på Facebook än det är på Foursquare. Användarna, som ju tillhör en betydligt bredare och mer svårtolkad målgrupp, ser inte riktigt nyttan med tjänsten. Istället använder de enbart den till att skoja med varandra. Detta leder till att tjänsten tappar i värde hos det skikt med användare som är intresserade av den här typen av tjänst. Istället vänder dessa sig till exempelvis Foursquare, där de vet att de rör sig bland likasinnade.
Facebook är en gigant. Men att vara det behöver inte alltid vara en fördel. Som så många gånger förr står den som kan fokusera på sin nisch stark mot den som försöker vara bra på allt.