Som jag tagit upp förut så var 2010 året då sociala medier blev ”everyday business”. Eller så kan man se det så att det var 2010 som banade vägen för att sociala medier ska bli vardagsmat nu under 2011.
Skitsamma – år är mindre viktig. Bättre att fokusera på att det är nu det händer, vi är mitt uppe i processen som håller på att göra social närvaro lika självklar som en egen webbplats. De allra flesta företag och organisationer håller på att ta, eller har redan tagit, steget in i de sociala mediernas värld.
Att kastas in på den sociala webben kan vara omtumlande för de kommunikatörer och annat marknadsfolk som inte känner sig hemma i detta nya medielandskap. Då kan det lätt bli som första gången jag skulle sätta ihop en trädgårdsstol – alla som såg resultatet kunde direkt dra slutsatsen att jag inte visste vad jag sysslade med. Jag hade ju skruvat ihop den bakochfram.
Här nedan följer några motsvarande misstag, vilka kan avslöja dig och ditt företag i sociala medier.
- Att ha ett inaktivt Twitter-konto, men ändå skylta med Twitter-knapp på startsidan. Detta bör absolut undvikas, för hur dumma tror ni i så fall att folk är? Besökarna är hela tiden ett klick ifrån informationen att er senaste uppdatering skickades ut i samband med Nils Dackes död. Helt okej att ha reggat ett konto för framtida bruk, men skryt för guds skull inte med det på startsidan förrän ni börjat bruka på allvar.
- Att vilja se omedelbara resultat på Facebook. Tar sig ofta uttryck i att du blir notorisk återfallsförbrytare mot Facebooks ”Promotion Guidelines”. Du utmanar dem gång på gång med olika tävlingar och kampanjer för att få in fler kontakter och sprida din information. Men alla vet ju hur det slutade för Tony Montana, och förr eller senare kommer Facebook att göra processen kort med din sida.
- Styvmoderlig hantering av samtliga sociala kanaler. Du har inte tid att svara på frågor och dylikt, för du har så många mejl och telefonsamtal som går före. För människorna i de sociala kanalerna är ju bara på låtsas, right? Nej, så bör man förstås inte se på det. Tidsbrist kan ofta vara ett problem, men de nya kanalerna är faktiskt lika viktiga som de gamla.
- Tjat, tjat, tjat. Tänk om du skulle gå in på H&M, och ett butiksbiträde kommer genast fram. Men istället för att försöka hjälpa dig så börjar denna tjata om att du ska ringa dit dina kompisar också. Not so cool, och precis samma sak gäller i de sociala medierna. Skönt nog så tog Facebook nyligen bort inbjudningsfunktionen för sidor för alla som inte är admin, vilket har tystat de värsta tjatpellarna.
- Att hålla distansen till den sociala webben. Självklart kan inte alla brinna för att hänga på Facebook, Twitter och bloggar hela dagarna. Men om du ska arbeta med den här typen av kommunikation får du i alla fall bjuda till lite grann. En person som inte känner sig hyfsat hemma bland Facebook-funktioner och sociala Twitter-koder kommer snart bli upptäckt och ifrågasatt. Så se till att göra läxan.
Känner du igen dig i någon beskrivning? Ingen fara, det är självklart helt okej att göra fel. Bättre att först göra fel, få göra om och sen göra rätt, än att inte göra någonting alls. Numera kan jag inte bara skruva ihop trädgårdsstolar – jag fixar även många andra snickarsysslor lika bra som den här killen.