Jag kan tänka mig att en del av er känner igen sig i följande scenario. Du har skrivit upp en vän, eller en vän har skrivit upp dig, på en gästlista till en nattklubb. När du, eller din vän, kommer dit är gästlisteplatsen helt plötsligt lika försvunnen som Jimmy Hoffa.
Pinsamt, antingen att stå där själv med lång näsa, eller att få besvikna sms från din vän som efter detta placerar dig i samma pålitlighetsfack som Lasse-Maja och Doktor Goebbels. Men är det egentligen så konstigt att det går fel? Vi snackar ju om en helt analog process, ofta med många inblandade aktörer, vilken avslutas i form av en lista på ett halvknycklad pappersark i en liten läderpärm.
Keyflow lösningen – och nu kommer Nightlet
Till sist blev Keyflow, ett svenskt, digitaliserat system som numera används såväl på Stureplan som på flertalet klubbar ute i världen lösningen på allt detta. Slut på bortslarvade gästlisteplatser. Och inte nog med det – genom företagets nya tjänst Nightlet så gör de nu även entré i de sociala mediernas värld.
Den nya tjänsten bygger helt enkelt på att användarna, via en Facebook-integrerad mobilapplikation, ska kunna se var deras vänner befinner sig just den kvällen. För att sedan, om de har behörighet, enkelt kunna skriva upp sig på precis den gästlistan. Man skulle kunna säga att detta har potential att ge Adhoc-utekvällarna en helt ny dimension.
Anders Olsson, VD för Keyflow, berättar lite om tanken med Nightlet.
– Grunden i en kul kväll på lokal är att ”alla var där”. Alla var så klart inte där; det hade blivit vansinnigt trångt, men dom du känner och får glädje ifrån. Matcha detta med en trovärdig och pålitlig hantering i dörren, så vet i alla fall jag att mina kvällar kommer bli mycket roligare. Vi är inte en kanal för att vem som helst ska komma in på Hells Kitchen, vi är en kanal för att vem som helst ska få bästa möjliga kvällen utifrån vem man är och oavsett var man råkar befinna sig i världen just då.
Så, vad tror jag om detta? Precis som Walter Naeslund så tror jag starkt på idén. Att para ihop nattklubbar med sociala medier kan inte bli annat än en succé, och Keyflow känns som precis rätt företag för uppgiften. Egentligen är det ganska märkligt att det har experimenterats så lite med sociala medier i nattklubbsvärlden. Men det tror jag enbart gör framgången större för de som lyckas.
Det är skitintressant. Just nu är ju de digitala gästlistorna en skänk från ovan. (Har räddat mig många gånger.) Men det sociala är lite släpande. Men visst lär även den funktionen finna sin plats.
Haha ja med de gamla papperslistorna så kändes det nästan som att spela pinsamhetsroulette ibland. De digitala är betydligt säkrare. Vet ju inte jättemycket om den här tjänsten än, men tror den har riktigt stor potential.