Internetvärlden upprörd efter tågavkastning
Tänkte för en stund bortse från det självklart ohumana i att avvisa ung flicka från tåget utan att på något sätt först försäkra sig om att hon kommer tillrätta. Rent PR- och varumärkesmässigt så är detta naturligtvis en katastrof för SJ. Dessutom verkar förvirringen vara total när ytterligare en kvinna har blivit avslängd idag. Vittnesmål från en annan passagerare på Twitter nyanserar dock bilden en aning. Det spelar dock ingen som helst roll. Allmänheten kommer att döma utifrån Aftonbladets nya artikel, och domen kommer att extremt hård.
Vad skulle då SJ har gjort? Självklart skulle de gett sina konduktörer tydliga instruktioner om att ligga lågt med att avvisa passagerare den närmaste tiden.
Case Study: H&M Your Art Here
Som jag skrev på min Facebook-sida tidigare idag: Grymt bra kampanj av Whispr Group för H&M. Inte nog med den otroliga spridningen – jag gillar verkligen storyn i det hela, och vad den gör för varumärket. Se filmen i inlägget, och fundera lite kring hur man lyckas förmedla en dokumentär känsla där allt det nya, coola, fashionabla och ”New Yorkiga” kretsar kring – wait for it – H&M! Fantastiskt!
Sista vindkraftsturbinen installerad i havsvindkraftparken Ormonde
Från Vattenfalls Newsroom, som jag jobbar med. Det jag egentligen vill lyfta fram med den här artikeln är att såväl BBC som The Guardian har uppmärksammat färdigställandet av Ormonde, och även om jag inte haft något med detta att göra så är det givetvis kul att se arbetsgivaren i stora, internationella medier. Lägg där även till en artikel om CCS i New York Yimes för ett par dagar sen.
Old Spice Is Killing It on YouTube Again, but Sales Are Down Double-Digits
Intressant. Old Spice gör återigen dundersuccé på Youtube, men försäljningssiffrorna verkar trots detta mest vara beroende av kuponger. Självklart har Youtube-viralerna sin roll i marknadsmixen, men frågan är hur stor inverkan reklamen i sig egentligen har haft? Har vi att göra med ett typexempel på ”Vampire Creativity”?
Is America’s Love Affair With Wal-Mart Over?
Wall-Mart, varuhuset där du kan köpa allt från havregryn till vapen, har länge varit ett av de företag man förknippar starkast med USA. Företaget är också ett av världens absolut största, med en omsättning på drygt 400 miljarder dollar (2009). De senaste två åren har man dock tappat, och nu verkar det alltså som att dalandet fortsätter.