I torsdags var jag på Email Marketing Envolved och lyssnade på David Meerman Scott, författare till böckerna “The New Rules of Marketing & PR” och “Real-Time Marketing & PR”. Davids föreläsning var mycket inspirerande, och innehöll många exempel på hur det som sker i realtid kan såväl lyfta som sänka ditt företag.
”Someone needs to be in charge of today. There is probably enough people in charge of tomorrow.” Det var ett av nyckelbudskapen som David lyfte fram.
Det gäller att handla snabbt, med andra ord. Man kan se detta ur två perspektiv. Till att börja med så kan man vara företaget som passar på att ta tillfället i akt. ”What’s in the second paragraph?”, frågade David. Vad i en nyhetsstory kan jag knyta till mitt företag? David kallar det ”newsjacking”. Exempel på det var till exempel då kongressmannen Anthony Wiener fick avgå, efter att ha skickat en bild på sina mer privata delar till en kvinna. En timme efter att avgången annonserats gick Larry Flynt ut med att han erbjöd honom ett jobb hos Hustler. Detta blev nyhetsstory nummer ett den dagen.
Det andra perspektivet handlar mindre om utspel och mer om krishantering. Det kan ju nämligen också vara så att det är ditt företag som hamnar mitt i en shitstorm. Som när Dave Caroll i bandet Sons of Maxwell fick sin gitarr sönderslagen i samband med en flygning med United Airlines. När han nekades kompensation gav han igen på sitt eget sätt.
Videon har för närvarande över 10 miljoner visningar. Vad gjorde då United? Ingenting. Troligtvis fattade de väl inte publicitetsskadans omfattning förrän det var för sent. Någon som var mer på alerten var Bob Taylor, ägare av Taylor Guitars, vilket var märket på den trasiga gitarren. Kort efter att musikvideon släpps publicerade han en egen video.
Videon fick snabbt över 500 000 visningar, och gav förstås Taylor Guitars massor av uppmärksamhet. David Meerman Scott berättade att han pratade med Bob Taylor en tid efter detta, och att Talyor då talade om för honom att det efterföljande året hade varit ett av Taylor Guitars bästa på mycket länge rent försäljningsmässigt.
Berodde det på videon? Kanske, det är naturligtvis svårt att avgöra. Vad som vi dock vet är att videon bara tog några timmar att producera, och att den producerades och kommunicerades vid rätt tillfälle. Och när är rätt tillfälle? Nu – inte senare.
4 svar på “I realtid kan alla höra dig skratta – eller gråta”