Sent omsider så har jag under våren börjat lyssna på Filip Hammar och Fredrik Wikingssons podcast – en slags nätradio-talkshow som de publicerar en gång i veckan på sin webbplats samt på iTunes. I skrivandets stund har 89 avsnitt avverkats, och alla som inte har lyssnat rekommenderas att i alla fall ge ett avsnitt en chans. Personligen tycker jag ofta det är lysande underhållning, men det är förstås inte därför jag tar tar upp ämnet här på bloggen.
Filip och Fredriks podcast-succé är nämligen ett alldeles utmärkt exempel på hur internet har förändrat spelplanen när det gäller den här typen av underhållning, och även för medieproducenter överlag. Hur bruset och konkurrensen har ökat – men att det samtidigt har skapats stora möjligheter för de som är kvicka och smarta nog att ta vara på det.
I ett av de senaste avsnitten berättar Filip, med en viss skepsism, hur han nyligen skaffat Instagram för att försöka börja navigera sig runt i sociala medier-landskapet. Men trots bilden som de båda gärna målar upp av sig själva som nybörjare i de digitala miljöerna så är podcasten inget annat än ett genidrag. Nu tänker jag presentera fem anledningar till varför, och det är givetvis saker som vi andra medieproducenter kan ta lärdom av.
1. Relevans
När Filip och Fredrik varje vecka sätter sig och pratar om aktuella nyheter, händelser och anekdoter så håller de sig alltid relevanta för sin målgrupp. Istället för att endast vara aktuella en gång varje höst och en gång varje vår, och däremellan sporadiskt figurera i diverse hemma hos-reportage i Café, så har de lyckats placera sig i något slags (ursäkta engelskan) ”Ethernal Top of Mind”.
2. Lojalitet
Varje torsdag – vecka ut och vecka in – sitter tusentals förväntansfulla fans och väntar på att ett nytt avsnitt ska släppas. Denna kontinuitet skapar givetvis en stor ”brand loyalty”, om man nu kan kalla det så i det här sammanhanget. Detta helt enligt samma princip som jag brukar förespråka när det gäller aktivitet i sociala medier – om du gör bra grejer vecka ut och vecka in så kommer du bygga upp ett stort förtroendekapital hos din målgrupp.
3. Interaktion
Med en utgivningsfrekvens på en gång i veckan och den snabba produktionstid som en podcast har så finns det stora möjligheter att interagera lyssnarna i innehållet. Fredrik är exempelvis aktiv på Twitter och kan där lyssnarna alltså inte bara kommentera gamla avsnitt utan även tipsa om innehåll till kommande.
4. Ökad försäljning
Nu finns det säkert någon luttrad mediemänniska som sitter och muttrar över att podcasten inte drar in några pengar. Men det är i så fall en väldigt förenklad bild. Filip och Fredriks i princip utsålda Sverige-turné bör ha fått hyfsad draghjälp av podcasten, i synnerhet då den sistnämnda under våren spelats in runt omkring på de olika turnéstoppen. Dessutom lär den ju knappast heller försämrat duons förhandlingsläge när det kommer till nya tv-produktioner.
5. Självständighet
Den största påverkan internet har haft på medieproduktionen är givetvis att vem som helst kan ge ut material, utan att behöva gå via en etablerad mediekanal. Att podcasten har blivit en så stor succé tror jag beror på att det är en egen produktion som Filip och Fredrik har kunnat göra på helt egna villkor. Något jag antar inte är lika lätt när det gäller tv-produktioner. Det blir helt enkelt mer genuint när de sitter på ett hotellrum i Umeå och babblar en mörk vårkväll.