Med över 200 miljoner användare är Instagram ett av de största sociala nätverken i världen idag. Men det är när man tittar närmare på varumärkeskommunikationen på plattformen som det blir riktigt intressant. Användarnas interaktion med varumärken på Instagram har nämligen ökat med 350 procent per år.
Hur ska då varumärken jobba med Instagram? Neil Patel har satt ihop i en snygg i infografik som innehåller såväl statistik som konkreta tips.
Vi får bland annat veta att:
- Innehåll på Instagram driver 15 gånger mer engagemang än innehåll på Facebook och 40 gånger mer än på Twitter.
- Bilder med ansikten får 38 procent fler likes och 32 procent fler kommentarer.
- Ljusa bilder får 24 procent fler likes än mörka bilder.
- Bilder får 26 procent mer engagemang än videor.
- Bilder med blå ton får 24 procent fler likes än bilder med röd ton.
- Likes står för 99 procent av allt engagemang på Instagram och kommentarer för en procent.