Kom igång med att skapa en digital marknadsstrategi! Marknadsföring behöver inte vara krångligt eller ta massor av tid. Läs inlägget för att få hjälp att ta några enkla första steg.
Är du en småföretagare med minimalt med tid för marknadsföring? Du gör ingen marknadsföring dag, i alla fall ingen strukturerad sådan. I bästa fall lägger du ut lite bilder på ett styvmoderligt omhändertaget Instagramkonto. Då har du kommit helt rätt.
I det här inlägget ska jag så enkelt och kortfattat som möjligt berätta hur du ska tänka och göra. Att läsa inlägget behöver inte ta mer än fem minuter – men insikterna det ger varar förhoppningsvis för evigt.
Bygg en digital marknadsstrategi på inbound marketing
Vi går rakt på sak – det är inbound marketing du ska satsa på. Inbound marketing går kortfattat ut på att kunden hittar dig istället för tvärtom. Kunden kommer i kontakt med dig genom olika touchpoints, exempelvis sociala medier eller din webbplats, där du med hjälp av innehåll möter ett intresse eller behov hos kunden. Att jobba med för kunden relevant innehåll kallas även ofta content marketing.
Kunden köper inte något just då, men eftersom du löste hens behov så bra så signade hen upp för ditt nyhetsbrev (och gick också med på att få marknadsinformation skickad till sig). Du har fått ett lead som påbörjat sin köpresa hos dig.
Exempel 1: Du säljer slipsar på nätet. Eftersom du satsar på inbound marketing så har du gjort en kort video som visar hur man knyter en slips som du publicerat på Youtube. En kille som strax ska ta studenten imorn har precis insett att det där med att knyta slips är ganska svårt och hittar din video. I videon har du en call to action (uppmaning) som ber honom signa upp för ditt nyhetsbrev för att få liknande tips skickade till sig i framtiden. Vilket han såklart gör eftersom löst hans problem.
Exempel 2: Du har en byggfirma. Eftersom du satsar på inbound marketing så har du gjort en video där du visar hur man sätter upp kakel i köket. Händelseförlopp enligt ovan (kanske är det samma kille som nu flyttat hemifrån och flyttat in i ett renoveringsobjekt).Den så kallade köpresan består av många steg och genom att låta kunden möta dig i flera av dem ökar du dina chanser till konvertering, försäljning och i slutändan också en bra kundupplevelse. Det blir helt enkelt en mer naturlig process för kunden att tillslut landa i ett köp än om någon ringer och tjatar. Eftersom det här är en snabbgenomgång så ska jag inte gå in på alla steg i detalj, utan det viktigaste är att du förstår principen. Först vara relevant för kunden genom att identifiera och möta behov – sen sälja.
”Vem vill du helst vara? Den som alltid behöver tjata på alla andra för att få hänga eller den som alla självmant hör av sig till och vill hänga med?”
Lyssna på andra istället för att bara prata om dig själv
Lite förenklat skulle man kunna förklara det som att inbound marketing är att vara den som lyssnar på andra istället för att bara prata om sig själv. Genom att lyssna och förstå kundernas behov kan du genom innehåll – på din egen sajt och i sociala medier – bli relevant för dem och därmed också få dem att känna att du verkligen förtjänar deras tid och uppmärksamhet. Vem vill du helst vara? Den som alltid behöver tjata på alla andra för att få hänga eller den som alla självmant hör av sig till och vill hänga med?
Men vad ska jag göra rent konkret?
Okej, det här låter bra tänker du, men vad ska jag göra då? Lugn, här följer några enkla tips. Enklast är förstås att börja i liten skala med några få insatser.
- Försök först identifiera behov hos dina kunder. Du kan helt enkelt fråga dem, antingen personligen eller genom enklare undersökningar.
- Skapa innehåll på din webbplats som möter dessa behov. Det kan vara artiklar, blogginlägg, listor eller tutorials. Syftet är att locka in kunder på webbplatsen, få dem att fördjupa sig i ytterligare något innehåll och därmed ta dem ytterigare lite längre i köpresan och sedan eventuellt få dem att lämna ifrån sig kontaktuppgifter.
- Innehåll tar såklart en del energi att skapa, men när du väl gjort det kan du se det som en passiv tillgång som ligger och genererar leads i (förhoppningsvis) all evighet. Har du råd kan du förstås ha en person anställd för detta. Det finns säkert marknadsföringsstudenter som gärna vill jobba extra om inte annat.
- Skapa på samma sätt innehåll i sociala medier som dels möter kundernas behov där, men också leder dem in på webbplatsen till innehållet som du skapat där. Där kan de sedan fortsätta köpresan genom att konsumera nytt innehåll eller kanske till och med lämna sina kontaktuppgifter och därmed bli ett så kallad ”lead”.
Vill du fördjupa dig så finns det förstås oändligt mycket att läsa om inbound och content marketing, men jag hoppas att detta räcker för att hjälpa dig att förstå grunderna och komma igång. Lycka till!
Bild: Firza Pratama/Unsplash