I takt med att vaccinationerna rullar på kan vi nog snart börja se slutet på coronapandemin. Men de flesta är överens om att det inte är det normala vi går tillbaka till utan vi går istället in i det nya normala. Vad kommer bli som förr, vad kommer inte bli det och vilka nya trender kommer bestå?
Jag listar några vinnare och förlorare, där vinnarna består både av nya trender och beteenden som drivits av pandemin, men också av branscher som drabbats hårt av pandemin men som jag tror kommer komma tillbaka starkt tack vare ett uppdämt behov.
Vinnarna
- Work from anywhere – Dels i form av mer hemmajobb men också att det inte längre alltid är nödvändigt att bo i en viss stad för ett jobb. Något som fortsatt kan komma att bli ett lyft för mindre orter och landsbygd.
- Evenemang och andra upplevelser – Digitaliseringen har ökat tillgängligheten och drivit ner priset på allt som kan digitaliseras vilket i sin tur ökat värdet på det som inte kan det i lika hög utsträckning. Som exempel, tänk prisutvecklingen på en konsertbiljett kontra att du kan ha till gång till all världens musik i Spotify för en hundring i månaden. Detta är en trend som utvecklats under en lång tid och pandemin blir sannolikt bara ett hack i kurvan. Efterfrågan på upplevelser kommer att vara fortsatt stor efter pandemin.
- Nöjesresor – Liknande tema som ovan. Trenden har länge varit att vi lägger mer pengar på resor/upplevelser. Länder som Sverige kan också dra nytta av ett ökat intresse för inhemsk turism.
- Hälsotrenden – Förutom att vi tvättar händerna oftare också mer fokus på fysisk och mental hälsa i allmänhet. När allt fler jobbar hemifrån blir det till exempel viktigt med ökad medvetenhet kring ergonomi, motion samt att klara av att koppla bort jobbet på kvällar och helger när gränserna mellan arbete och fritid blir mindre tydliga.
- ”Just in case” – Inom internationell handel har man länge talat om ”just in time”, vilket innebär att man producerar och levererar varor och tjänster precis i den mängd och vid den tidpunkt som de behövs. Detta blir dock sårbart när det blir avbrott i leveranskedjorna, till exempel vid en pandemi, och fler och fler inser nu att man behöver ha en bredskap för det. USA har insett att det är dumt att vara för beroende av Taiwan gällande halvledare, för att nämna ett exempel.
Förlorarna
- Digitaliseringsförlorarna – Branscherna som redan tidigare kämpade i motvind på grund av digitaliseringen får det naturligtvis ännu tuffare nu när utvecklingen vreds fram flera år på några månader. Köpcentrum och fysiska butiker i typiska e-handelsbranscher är några tydliga exempel.
- Affärsresor – Tycka vad man vill om digitala möten, men de är nu ett etablerat alternativ som åtminstone kommer övervägas. Lägg där till tunga incitament som sparade kostnader för företagen och mer hemmatid med familjen för de anställda och det känns plötsligt ganska givet att resorna kommer bli färre.
- Handslaget – Kommer det vara ett lika givet sätt att hälsa framöver? Jag tror inte det. Medvetenheten kring hur virus sprids kommer hänga kvar även när det inte är skarpt läge och nu vet också att en global pandemi kan dyka upp från ingenstans. Detta kommer speglas i hur vi beter oss i vardagen, där det uteblivna handslaget blir den kanske tydligaste symbolen för det lite mer försiktiga förhållningssättet.
Någon som vill lägga till något? Kommentera gärna! Bild: Avi Richards/Unsplash