Generalist vs specialist är en debatt som ständigt är aktuell. Många organisationer föredrar en generalistkultur där medarbetare hanterar flera uppgifter, vilket kommer med såväl fördelar som nackdelar. Med hjälp av Ai kan dock specialister nu också bli generalister. Blir det räddningen för den ofrivillige generalisten?
En vanlig organisationstrend har under flera år varit bygga en generalistkultur snarare än en specialistkultur. Det innebär allt från att helst anställa generalister som kan utföra många olika uppgifter, till att dra ned på administrativa tjänster eftersom dessa uppgifter ska kunna utföras av ”alla”, och att specialisterna som verkar inom denna kultur förvandlas till DIY-missionärer som vill lära alla andra att kunna utföra vissa av deras arbetsuppgifter på egen hand.
Det finns fördelar och nackdelar med allt. Att fler medarbetare klarar av fler uppgifter är förstås positivt, också att kunna spara in på antalet administratörer. Men drar man det för långt blir såväl kvalitet som effektivitet ofta lidande. Det slår dessutom igenom från två håll. Inte nog med att Specialist A gör Specialist Bs uppgift långsammare och med lägre kvalitet – det tar också upp värdefull tid från Specialist A som kunde använts bättre. Vilket i sig riskerar att sänka motivation och engagemang.
Fördelar med att specialister fokuserar på rätt saker
För att sammanfatta finns det alltså flera fördelar med att låta specialister vara just specialister.
- Effektivitet och kvalitet: En specialist har allt som oftast både större kunskap och mer erfarenhet inom sitt område, vilket ofta leder till snabbare och mer kvalitativa resultat.
- Resursoptimering: Genom att se till att uppgifter utförs av specialister kan ledare säkerställa att varje medarbetares tid används på bästa sätt.
- Motivation och engagemang: Medarbetare kan bli mindre motiverade om de ständigt måste hantera uppgifter utanför deras expertis. Att låta specialister fokusera på det de kan bäst ökar arbetsglädjen och engagemanget.
Med Ai kan specialisten också bli en generalist
Diskussionen kring generalist vs specialist känns ofta som en evig följetong, mycket på grund av att det är en komplex fråga utan något enkelt svar. Men i samband med att Ai börjat användas i allt större utsträckning kanske vi inte längre behöver ställa dem mot varandra. För nu är det möjligt att vara både och.
Med Ai kan helt plötsligt också specialisten bli en generalist. Det kan handla om allt från att sköta administrativa uppgifter till att lära sig, eller kanske till och med utföra, nya uppgifter som specialisten absolut inte kunnat hantera tidigare. Till exempel programmering, fotoredigering eller skapa innehåll för content marketing.
Blir generalisten överflödig?
Frågan som direkt ställs blir givetvis om den ursprungliga generalisten helt plötsligt blivit överflödig? Nej, bara den ofrivillige generalisten. Att vara generalist sammanfaller ofta med att vara nyfiken och vilja lära sig nya sker, vilket är egenskaper som är viktigare än någonsin i en snabbt föränderlig värld.