Det känns ofta som att det inte är någon tillfällighet att en viss typ av reklam hamnar på en viss plats. Nere i den mörka underjord som vi kallar tunnelbanan kan man till exempel hitta en del grejer som, för att uttrycka det lite mjukt och snällt, inte är av deluxekvalitet. De allra flesta av de annonser som dagligen, och nattligen, pryder våra stockholmska tunnelbanevagnar hade troligtvis kännts ganska malplacerade i megaformat på Times Square eller Piccadilly Circus.
Annonserna fyller dock en ack så viktig uppgift – de underhåller oss som varje vecka tillbringar många timmar till och från jobbet på antingen tunnelbana eller pendeltåg. Tillsammans med Anders Åker och Vian Tahir recenserar jag regelbundet utbudet på Twittertaggen #tbanecopy. Några exempel på vad som avhandlats är bland annat Uppochner och deras Segways (bilden), eller varför Skara Sommarland kör en kampanj riktad mot hiphopare och deras flickvänner.
Så har ni tråkigt på tunnelbanan, pendeln, eller bussen för den delen – joina oss! Alla bidrag är välkomna!
1 svar på “Var reklamsak har sin plats”