50 Cent till Sandviken
Naturligtvis en publicitetsmässigt mycket bra bokning för en liten ort som Sandviken. Flera större tidningar, bland annat DN rapporterar om detta via TT. Det är 50 Cents enda Sverigespelning i höst, och heller inte första gången han spelar på en mindre ort. Såg honom själv i Norrköping 2007 till exempel.
Men det jag tycker bokning symboliserar mest, no offense Sandviken, är hur verkligheten ser ut för artister idag. När ingen längre köper skivor blir spelningarna en allt viktigare inkomstkälla. Därför hamnar 50 Cent och flera andra stora artister allt oftare på Göransson Arena och motsvarande scener.
Varför vi startade Twitterkontot SLkundservice och vad vi lärt oss
Såg några tweets om SL’s kundservice-konto susa förbi i flödet idag. Har alltid haft lite svårt att inse storheten i SJ’s Twitter-närvaro, och ägnade därför heller inte detta speciellt mycket mer uppmärksamhet. Men, det visade sig alltså vara en slags kupp. Eller rättare sagt ett kommunikationsprojekt. Då blev det genast mer intressant, så läs gärna Jack Werners inlägg om det hela.
Facebook Reportedly Doubles First-Half Revenues
Tiden då Facebook gick med förlust är ett minne blott. Liten intressant detalj i sammanhanget att svensk media var på sen på bollen gällande detta, det rapporterades i internationell media igår men vad jag sett här hemma först idag. Beror det på att man är försiktigare när det inte finns helt officiella uppgifter, eller är det fortfarande så att man är lite för dåligt på hugget i rapporteringen kring de sociala medierna?
Tiny Towers
Ännu en länk till Slate, och denna gång till ett bildspel med 21 bilder på World Trade Center från olika platser i och om kring New York City. Vackert, nostalgiskt och lite sorgligt på samma gång.
Bloggers Don’t Follow the Script, to ConAgra’s Chagrin
Bra läsning i New York Times för alla som jobbar med PR mot bloggare. ConAgra Food försökte sig på ett gammalt beprövat koncept när de skulle lansera sin nya frusna lasagne. De bjöd in matbloggare till en ”lyxmiddag”, men istället tänkte de självklart slänga upp fryslasagnen på tallrikarna. En kul grej som visat sig funka tidigare.
”The hidden camera is a staple in commercials, from Folger’s ads in the 1970s and 1980s where diners in upscale restaurants unknowingly enjoyed instant coffee instead of the house brew, to more recent Pizza Hut ads, where diners, again in upscale restaurants, unknowingly enjoyed pasta from Pizza Hut. But while consumers tend to laugh along with the ruse, ConAgra was about to learn that bloggers, who often see themselves as truth-seeking journalists, find the switcheroo less amusing, especially when it entails them misleading their readers beforehand.”
Bloggarna var inte speciellt roade, och det hela slog alltså bakut totalt.