Det helt klart vanligaste ämnet jag brukar få frågor på via kommentarer och email är tävlingar på Facebook. Det är också den sökfras som drar mest trafik till min blogg via Google. När jag tidigare behandlat detta så har det oftast handlat om vad man inte får göra. Därför tänkte jag nu istället vara lite konstruktiv och tipsa om hur mdu kan administera en enkel tävling på Facebook.
Vad är det man inte får göra?
En hel del faktiskt. För en utförlig genomgång rekommenderar jag som vanligt Facebooks egna riktlinjer för tävlingar. Det överlägset vanligaste felet jag ser företag göra är att man använder sig av Facebooks egna funktioner i sina tävlingar. Exempelvis att uppmana till att posta bilder eller kommentera inlägg på deras wall. I princip all användning av Facebooks funktionalitet i tävlingar är förbjudet. Det enda som är tillåtet är uppmana till är att gilla din sida eller att checka in.
Varför dessa regler?
Det finns förstås flera anledningar, exempelvis rent juridiska sådana inom avtalet som Facebook har förbundit sig att hålla gentemot sina användare. Men den största anledningen är antagligen att Facebook inte vill att utomstående aktörer ska jiddra med deras ekosystem. Om användarna börjar posta och kommentera bilder eller sprida en massa information enbart för att vinna gratis tandkräm gör det ju Facebooks information om användarna mindre träffsäker. Det gör även användarupplevelsen sämre, vilket också det i längden bidrar till att användarna delar med sig av mindre information. Något som ju givetvis inte är särskilt bra för Facebook, då i princip hela deras affärsmodell bygger på just den informationen.
Mitt tips på en enkel tävling
Grundregeln för Facebook-tävlingar, alltså den som står först i Promotions Guidelines, är att de måste placeras på en egen flik på din sida. Detta får säkert många småföretagare att sucka om att det ju i så fall är omöjligt för dem att göra tävlingar, eftersom de inte har råd att anlita en reklambyrå.
Men det går faktiskt utmärkt att lägga till lite enklare flikar av den här typen alldeles på egen hand. Se exempelvis hur jag lagt till fliken ”Välkommen”. Det är visserligen bara en helt vanlig statisk bild, men den är placerad där med HTML-kod. Vad innebär då det?
Jo, du kan exempelvis lägga dit ett webbformulär. Sådana går ju att skapa ganska enkelt via Carma och andra liknande tjänster.
Hur gör jag?
Appen som jag har använt för att skapa den nya fliken heter Static HTML. Det är bara att klicka sig in på sidan (du behöver vara inloggad på Facebook) och lägga till den på din sida. Inte mindre än 70 miljoner andra använder den här appen varje månad.
Fördelen med just den här appen är att den har två olika visningslägen. Ett för fans, och ett för icke-fans. Det innebär att du exempelvis på vyn för icke-fans kan uppmana till att gilla sidan för att man ska komma åt bara fans-sidan, där då tävlingsformuläret ligger.
Exempel på formulär
Min arbetsgivare Vattenfall var en av huvudsponsorerna till Stockholm Open i tennis, som ägde rum i mitten av oktober. I samband med det hade vi en tävling på vår Facebook-sida Vattenfall Nordic Jobs, där man kunde vinna biljetter till vår VIP-lounge. Bilden till vänster visar hur formuläret såg ut (klicka för större bild). Mer komplicerat än så behöver det faktiskt inte vara.
Tänk dock på lotterilagen, att tävlingen måste innehålla någon form av bedömningsbart inslag. I vårt fall utslagsfrågan längst ner. Samt att du i anknytning till tävlingen tydligt bör klargöra att det är ditt företag som är avsändare och inte Facebook.
Varför är då detta OK?
Lite förenklat skulle man kunna säga att det beror på att tävlingen egentligen inte ligger på Facebook. Formuläret är ju inbäddat från en extern källa. Precis som min tidigare nämnda bild, som faktiskt ligger på den här bloggens server. Handlingen som tävlingsdeltagarna utför genom att fylla i formuläret sker inte på Facebook, utan är egentligen i princip likställd med att skicka ett email till dig.
Så varsågod, här har du alltså en Facebook-tävling – som inte är på Facebook. Låter det krångligt? Ställ gärna frågor i form av kommentarer, så ska jag försöka svara på dem så snabbt och bra jag kan.
Tack, bra info! Men, nu har ju fejjan börjat med den nya sidlayouten även för pages… Hur funkar det då med att skapa flikar som du redogör för ovan? Finns ju ingen vänsterkolumn längre…
Den nya layouten: http://www.facebook.com/pages/SOULBAREN/217593448325478
Tack för att du läser min blogg Stefan! Har inte hunnit läsa på ordentligt än, men det verkar som att flikarna som förut låg i vänsterkolumnen kommer att hamna uppe under headerbilden, lite till höger. Spontant så känns det som att det faktiskt borde innebära större synlighet än den gamla placeringen, men givetvis svårt att dra några slutsatser om det än.
Men den stora nackdelen är förstås att man inte längre kommer att kunna lägga filken/appen som välkomstflik på sin sida. Det kommer att göra det betydligt svårare att synliggöra tävlingar.
Du får inte använda Facebook-funktioner i samband med registrering eller deltagande i kampanjen. Det är inte tillåtet att automatiskt registrera eller anmäla någon till en kampanj när den personen till exempel gillar en sida eller checkar in på en plats.
https://www.facebook.com/promotions_guidelines.php
Helt korrekt. Men om du uppfattar det som att jag påstår något annat så tror jag att du missförstår mig.
Enligt punkt 4 så får du ju kräva att man ska checka in eller gilla din sida för att man ska kunna vara delta i tävlingen. Sen kan detta förstås inte automatiskt anmäla någon till tävlingen, utan det måste ingå något ytterligare moment.
En grej som jag dock är lite osäker på är om det i och med introduceringen av Timeline fortfarande kommer att gå att kräva att man ska gilla en sida för att få åtkomst till en app/tävling där. Måste läsa på mer gällande den biten känner jag.
Hej!
Bra förklarat!
Jag försöker lägga in bilder i fönsterna (en för de som likeat och en för dem som inte likeat ännu). Desvärre syns bara hälften/ en tredjedel av bilderna..
Vet du vilken bildstorlek som är optimal för dessa fönster?
Tack på förhand!
Hej Romina!
Tack för din fråga. Du menar i Static HTML-appen antar jag? På Facebook-sidan som jag nämner i exemplet är bredden 495 px, och maxbredden när vi skapade den var 520 px (höjd är mer flexibel). Men i och med det nya Timeline-formatet så kan man utnyttja nästan hela sidans bredd, dvs 810 px.
Här finns lite mer info om olika bildmått för Timeline: http://www.jonloomer.com/2012/03/07/dimensions-for-facebook-timeline-for-pages-infographic/
Hoppas svaret i alla fall var till lite hjälp. Hör gärna av dig om du har fler frågor!
Hej Markus,
Får man göra såhär?
Lägga upp en bild på något på Facebook och skriva typ. Vi har en tävling på vår hemsida där vinnaren får det på bilden. Dela gärna detta och gå in på vår hemsida och deltag(www.blabla. Com)
Hej Mats,
Det är helt OK att göra så. Sen tänkte jag också passa på att påpeka att många av de begränsningar som nämns i det här inlägget inte gäller längre. Facebook tog bort flera av reglerna för en tid sedan, vilket gör det mycket enklare att arrangera en tävling på sin sida nu.