Nu när våren äntligen verkar ha gjort entré på riktigt så börjar säkert många kika i almanackan för att planera in sommarens festivalbesök. Det betyder också att det är hög tid för alla som arbetar med den typen av evenemang – stora som små – att börja leta sig ut på nätet för att marknadsföra sig mot sin tilltänkta målgrupp.
Eftersom jag själv har jobbat en del med nöjesevenemang så vet jag att kommunikationsbudgetarna ofta är mindre än man tror. Vilket förstås betyder att det blir ännu viktigare att maximera de kommunikationsinsatser som görs. Här följer några tips att ta avstamp i, med fokus på den digitala marknadsföringen.
1. Börja i tid
Sociala medier handlar väldigt mycket om att bygga upp en relation och ett förtroende hos sin målgrupp, något som naturligtvis tar sin tid. Förtroende är alltid något man förtjänar.
Därför är det otroligt viktigt att börja i god tid med att försöka förtjäna det. Det finns egentligen inget ”för tidigt” här, utan endast ”för sent”. Börja tidigt i liten skala, för att sedan sakta trappa upp närvaron allt medan tiden går och evenemanget börjar närma sig.
2. Bygg en smart organisation
Om resurserna är knappa blir det också extra viktigt att ha en organisation med en tydlig uppdelning av arbetsuppgifter och ansvar. Annars är risken stor att tiden inte räcker till, vilket oftast leder till att kommunikationen börjar halta.
Är det till exempel endast en kommunikationsansvarig som arbetar med ett lite större evenemang, som samtidigt har en stor närvaro i sociala medier, så blir det kanske ohållbart att denne ska svara på alla frågor på Facebook-sidan och på Twitter. Då kan det istället vara en bra idé att lägga lite av kommunikationsbudgeten på att anställa en Community Manager som kan ansvara för den biten.
3. Sätt det digitala först
För en festival i en mellansvensk stad kan kanske en helsida eller en annonsbilaga i den lokala dagstidningen vara ett utmärkt sätt att snabbt nå ut brett, så inget ont om den typen av analog kommunikation. Men se det som ett komplement.
Enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2011 har 88 procent av Sveriges befolkning tillgång Internet, och den genomsnittliga användaren tillbringar 11,6 timmar i veckan online. Det råder därmed inte direkt någon tvekan kring vad som är den primära informationskanalen för de allra flesta i vårt land. Läs också gärna Jerry Silfwers träffsäkra ”Digital Is The First Medium”, som fördjupning på ämnet.
4. Använd annonsbudgeten kreativt
Det finns så många alternativ till att köpa traditionella pappers- och bannerannonser, så fall inte i fällan att satsa på det enbart av gammal vana. Facebooks ”sponsored stories”-annonser kan vara ett bra första steg när man vill prova på något nytt, eftersom de effektivt kan användas till att sikta in sig på exakt rätt målgrupp.
Men det är ändå bara att skrapa på ytan. Varför inte kartlägga populära bloggare, twittrare eller Instagram-användare och lägga en del av budgeten på att bjuda dem på hotellövernattningar och VIP-biljetter? Det finns alla möjligheter att vara kreativ här.
5. Storsatsa på bilder och video
Såväl bilder som video förväntas sätta stor prägel på den digitala agendan under 2012, och har dessutom ofta kapacitet att höja textkommunikation ytterligare en nivå. Hade exempelvis det här inlägget gjort ett bättre eller sämre första intryck utan den vackra bilden, lånad från Göteborg & Co?
Evenemang, festivaler och andra musikfester i synnerhet, är ju så otroligt levande företeelser som verkligen kommer till sin rätt på bild och video. Så kör hårt på Facebook, Youtube, Instagram, Pinterest, Bambuser och andra liknande tjänster.
6. Använd artister och andra dragplåster som ambassadörer
Artister (och deras PR-avdelningar) ofta är väldigt aktiva – och av naturliga skäl också populära – i sociala medier. Något man bland annat kan se på den här relativt färska ”mest följda på Instagram”-listan. Detta kan man förstås dra nytta av som arrangör.
Genom att pusha för samt interagera med artisternas olika sociala medier-konton så syns man för det första i sammanhang som stärker varumärket och erbjuder dessutom sina följare intressant och relevant material.
7. Låt sociala medier genomsyra hela evenemanget
Jag brukar proklamera att i en effektiv kommunikationsorganisation bör sociala medier integreras på tvären. De bör genomsyra hela verksamheten snarare än att hanteras separat. Samma tankesätt går även att applicera på ett evenemang.
Förutom att konsekvent uppmuntra artister och besökare att använda sig av sociala medier så kan man också uppmuntra sina egna anställda genom att exempelvis promota deras Twitterkonton eller använda en Facebook-grupp som intranät. På så sätt skapar man en miljö som uppmanar till precis den typ av organisk spridning ett evenemang vill ha.
Har du egna tips? Fyll gärna på med en kommentar. Det går självklart också bra att ställa frågor via kommentarer här, på Twitter eller genom att mejla mig på kontakt@mwcom.se.
Ett bra tips är att även lägga in evenemanget på Evenemang.se för liten peng http://www.evenemang.se/annonsera/