Att lägga allt fokus på kanaler och format är bara att skrapa på ytan. För verklig digital utveckling och långsiktiga resultat krävs analys och strategi på en högre nivå.
När jag blir rådfrågad om sociala och digitala medier och dyker det ofta upp frågor som ”Är det video som gäller nu?” eller ”Är det Linkedin vi ska satsa på?” Såklart fullt rimliga frågor, det är naturligt att vilja konkretisera och bryta ner saker till en enklare nivå. Men det mest konstruktiva och långsiktiga svaret jag kan ge är tyvärr inte ett enkelt ja eller nej utan att det är bättre att höja blicken igen.
Självklart bör man hålla koll på hur Facebook, Instagram eller Linkedin fungerar rent praktiskt och kontinuerligt testa vilka format som ger bäst resultat. Men det är viktigt att komma ihåg att vilka kanaler och format som gäller kommer och går och de är dessutom bara små spelpjäser i ett stort spel.
Det verkligt intressanta är vilka beteendeförändringar och vilken digital utveckling sociala medier driver. Det är kring dessa insikter en digital strategi bör byggas och det som kommer göra verklig skillnad över tid. Inte att vara ”bra” på Linkedin eller på video.
Vi kan ta Snapchat som ett exempel. Många företag rusade dit för ett par år sen eftersom det var den nya heta kanalen. Men det som var intressant var inte Snapchat i sig utan vilka beteenden och behov som lyftes fram i ljuset. Alltså ”disposable media” som inte finns kvar online för evigt samt att i första hand dela det privat med vänner snarare än offentligt med alla.
Mitt råd är att inte nöja sig med att bli bra på att lägga en gatsten. Lär dig istället hur man bygger hela staden.