Standardiserade innehållsidéer gör den kreativa processen mer skalbar och produktionen blir enklare och snabbare. I det här inlägget listar jag 5 idéer för content marketing.
Många företag har insett fördelarna att satsa på content marketing, mycket på grund av att sociala medier blivit allt viktigare kanaler. Men hur kommer man igång? Första steget är naturligtvis att sätta en strategi, kanske en köpresa och hur man ska följa upp sitt arbete. Men en viktig del av genomförandet är också att försöka jobba med standardiserade innehållsformat.
Formaten kan ha olika syften, vara kopplade till olika situationer och användas med olika frekvens. Men det de har gemensamt är att de är skapade i en standardiserad mall för att kunna användas om och om igen. Det kan vara allt från hur en text byggs upp till hur bilder eller andra grafiska element komponeras. I det här inlägget listar jag 5 sådana format som kan användas för content marketing.
Presentera en anställd
Att presentera en anställd genom att hen får svara på några frågor är ett superbra och enkelt sätt att skapa innehåll som också går att göra relevant ur flera olika perspektiv.
Behöver företaget jobba med employer branding för att bygga sitt arbetsgivarvarumärke? Fokusera då i första hand frågorna på sådant som har med arbetsplatsen att göra. Är syftet snarare att presentera de olika medarbetarna för kunder så kan man istället fokusera lite mer på deras arbetsuppgifter. Eller varför inte en kombination? Oavsett fokus så hjälper medarbetarna till att sätta ett ansikte på företaget och bidra med lite personlighet.
Var i köpresan? I början av köpresan
Fler användningsområden? Employer branding
Kommentar från experten
Det händer ständigt saker i vår omvärld som är relevanta för företagets kunder och där företagets experter kan tillföra ett intressant perspektiv. Det kan vara allt från det stora till det lilla. Vi kan ta teknikföretag som exempel. Göra de stora teckdrakarna, Apple, Microsoft med flera, något som påverkar ditt företags bransch?
Det kan företagets expert kommentera för att dela sina perspektiv och kunskap med era följare och kunder. Men det kan också vara en ett mer småskaligt initiativ från den egna kommunen eller det lokala näringslivet som kan vara värt att uppmärksamma med en kommentar.
Var i köpresan? I början av köpresan
Fler användningsområden? Driva opinion kring ett ämne
Skapa en omröstning
Flera sociala medier-kanaler har inbyggda funktioner för omröstningar. Bland andra Instagram, Linkedin och Twitter. Passa på att använda dem för att interagera med dina följare. Content marketing handlar ju mycket om att leverera intressant innehåll till sina följare, men här kan ju faktiskt också följarna leverera intressant innehåll till dig.
Det kan handla om att få feedback, till exempel vilken av två olika versioner av en produkt företaget ska gå vidare med. Men det kan också vara så enkelt som att du bara vill ha mer insikt i vad de tycker i olika frågor i allmänhet. Den typen av insikter betalar man normalt konsultföretag dyra pengar för, så att kunna få i alla fall lite insikter gratis är en möjlighet man inte bör missa.
Var i köpresan? Alla delar av köpresan
Fler användningsområden? Snabb feedback, kundinflytande, kundinsikt
Erbjuda fördjupande material
Att bjuda på fördjupande kunskap i form av ett white paper, en rapport eller en checklista är ett vanligt innehållsformat inom content marketing. Särskilt inom B2B, där köp av olika produkter ofta föregås av mycket research. Ofta handlar det då om att med fakta och kunskap argumentera för ett perspektiv som gynnar den egna affären. Om det är ett utbildningsföretag kan det till exempel vara argument för varför kunskap och kompetensutveckling är viktigt, eller vad som är bra att tänka på när man köper in utbildningar.
Men det måste inte nödvändigtvis handla om att skapa innehåll i köpresan för en viss produkt eller tjänst. Syftet kan också vara att bygga thought leadership – att positionera företaget som en tankeledare som ligger i framkant av utvecklingen.
Var i köpresan? I mitten eller slutet av köpresan
Fler användningsområden? Bygga thought leadership
Intervjua kunder
Kunderna är kanske det viktigaste ett företag har. Det gäller också för en organisation, där det istället blir medlemmarna som får den rollen. Så varför inte försöka använda dem i kommunikationen?
Det som är bra med det här formatet är att det kan göras på många olika sätt. Att göra det lite mer kortfattat och generellt funkar bra i början av köpresan där huvudfokus är att skapa kännedom. Men det går också att använda som mer fördjupande material om kundens utmaningar och företagets lösningar. Då kan formatet fungera bra på andra potentiella kunder som kommit längre i köpresan och som letar efter bra referenser och lite mer detaljerad information.
Också här går det att ha andra syften än att. Det kan till exempel vara att man gärna vill visa att man jobbar med en speciell typ av kunder för att kunna attrahera nya medarbetare.
Var i köpresan? Alla delar av köpresan
Fler användningsområden? Employer brandning
Vill du ha fler idéer för content marketing?
Läs gärna några av mina andra inlägg som kan ge lite inspiration och idéer för content marketing. Allt från grundläggande strategi till köpresa och hur man mäter sin marknadsföring.
- Så kan du mäta din digitala marknadsföring
- Digital marknadsstrategi på fem minuter
- Så tar du fram en grundläggande strategi för sociala medier
Håller du med? Håller du inte med? Vill du lägga till något? Kommentera gärna nedan. Bild: fauxels/Pexels
1 svar på “5 innehållsidéer för content marketing”