MW-Tips: 2011-09-10

Where Fashion Gazes at Itself
Jobbar du med mode? Då bör du läsa det här reportaget i New York Times om Tumblr och dess arbete mot modeindustrin, i samband med New York Fashion Week. 18 procent av de 1 000 största Tumblr-bloggarna har anknytning till mode. Men även om du jobbar med digital kommunikation och sociala medier i allmänhet så är det nyttig läsning. Tack vare sitt kreativa fokus har Tumblr hittat en nisch där varken Facebook eller Twitter kan utmana.

Shanghai Ikea Not Happy to Play Matchmaker to the Middle-Aged
Ikea har problem i Shanghai. Ett stort gäng medelålders singlar använder deras kafeteria till att arrangera matchmaking-träffar. De är dessutom stökiga, och Ikea har därför tvingats kalla in sex extra säkerhetsvakter. Hillarious!

Låt bilden bli en del av varumärkets historieberättelse
Bra text av Niclas Strandh om storytelling med hjälp av bilder, mest med fokus på Instagram men knyter även an till tidigare nämnda Tumblr.

ConAgra Foods: A Case Study in Blogger Relations Gone Bad
Uppföljning på länken i mitt förra blogginlägg om hur ett PR-event mot matbloggare slog bakut totalt. Tycker Scott Hepburn sammanfattar det hela mycket bra. Tipstack till @DoktorSpinn.

$5 trillion, and counting
Imorgon är det 10-årsdagen av 11 September. Attentatet ska enligt uppgifter ha kostat Al Qaeda mellan 400 000 och 500 000 dollar. Skadorna uppgår till över $5 biljoner. Nästan ofattbara siffror.