7 tips till kommunikationsstudenter

Är du student på någon av alla de otaliga kommunikationsutbildningar som idag finns på Sveriges högskolor, folkhögskolor och universitet? Då har du kommit rätt – för det har jag också varit. I det här inlägget tänkte jag lista mina bästa tips till er som studerar kommunikation idag. Några är saker som jag har gjort – andra är saker som jag borde ha gjort.

Örebro Universitet. Bild: Linus Grabö
Örebro Universitet. Bild: Linus Grabö

Kompetens före betyg

Det finns en röd tråd som går igenom samtliga tips – tänk kompetens före betyg. Höga betyg är förstås alltid bra, och du bör självklart i första hand se till att bli godkänd i kurserna. Men det man bör ha i åtanke är att många utbildningar tenderar att bli väldigt akademiska.

Därför så skulle jag nog vilja påstå att det är bättre att försöka bredda sin kompetens på egen hand än att lägga all tid på att få full poäng på tentorna. I arbetslivet handlar det trots allt om att vara duktig i praktiken och inte på pappret.

Det kan förstås vara svårt att hinna med allt på listan, speciellt om du har ett extrajobb, håller på med någon sport eller av någon annan anledning har begränsat med tid. Så se det snarare som inspiration än som en checklista. Och ni som tycker att jag har glömt något viktigt – fyll gärna på via en kommentar.

1. Nätverka

Åh, ständigt denna slitna klyscha. Men det finns en anledning till att den är både sliten och en klyscha. Det är nämligen högst sannolikt att du kommer att kunna dra nytta av ditt nätverk på samtliga dina framtida arbetsplatser. Det kan handla om allt från att hitta nya kunder eller byråer till att lösa små vardagsproblem som du stöter på i arbetet. Dessutom så är det naturligtvis en fördel att ha ett stort och bra nätverk i ryggen när du söker nya jobb.

I vissa situationer kan nätverket till och med vara så viktigt att du står och faller med det. Om du till exempel får i uppdrag att arrangera ditt företags mingel i Almedalen så kan det ju vara bra att kunna mobilisera sina styrkor för att klara av den stenhårda konkurrensen där.

2. Var aktiv i sociala medier

Under den här punkten kan listan göras lång. Ta del av erfarna kommunikatörers kunskapsspridning via Twitter, läs och diskutera i forum och Facebook-grupper, starta en egen blogg eller gästblogga hos någon annan. Och så vidare. Hur ointresserad du än må vara av sociala medier, så är det i princip ett måste att åtminstone förhålla sig till dem på något sätt om du ska jobba med kommunikation idag.

Även söka nytt jobb-biten underlättas genom att du är aktiv i sociala medier, eftersom det förstås är enklare att nätverka på nätet än att enbart träffa nya människor personligen.

3. Läs bloggar

Ingår ju egentligen i förra punkten, men jag tycker att bloggläsningen är så pass viktig att den förtjänar en helt egen omnämning. Det finns nämligen så otroligt mycket kunskap att hämta ute i den så kallade bloggosfären.

Om man jämför bloggar med böcker, så finns det som jag ser det två stora fördelar. Dels så fångar bloggar upp trender och skeenden som är aktuella just nu, medan böcker får nöja sig med att ta någon mer övergripande macro-approach. Dels så brukar kommunikationsbloggare oftast ha en stark koppling till arbetslivet. Något som inte alltid är självklart gällande författare – och i synnerhet inte när vi pratar om författare av kurslitteratur.

4. Engagera dig i föreningar

Många lärosäten har ett rikt föreningsliv. Du kan engagera dig i allt från politik till studentradio eller någon lokal intresseorganisation. Det viktiga här är att försöka samla på dig relevanta praktiska erfarenheter som du kan väva ihop med dina studier.

När jag pluggade MKV på Örebro universitet så var jag bland annat engagerad i studenttidningen Lösnummer. Det var där, och inte på min utbildning, som jag lärde mig journalistikens grunder. Exempelvis hur man arbetar på en redaktion och hur man alltid måste hitta en vinkel på ett ämne för att göra det relevant och intressant. Något som jag sedan givetvis har haft stor nytta av – både när det gäller studier och yrkesliv.

5. Nappa på jobberbjudanden

Om du får chansen att extrajobba med saker som är direkt relaterade till din utbildning – ta den. Det är alltid otroligt lärorikt att få prova skolböckernas teorier i praktiken parallellt med att du lär dig dem. Dessutom så kommer arbetslivserfarenhet att väga tungt när du senare kommer att tävla med andra nyexaminerade kommunikatörer om jobben.

Handlar det om jobb som ger dåligt betalt, eller kanske inget betalt alls? Det kanske kan vara värt det ändå. Här är det tiden som styr, och om du känner att du har tid över som du inte måste använda till annat – så varför inte? Se dock till att det sker på dina villkor om du jobbar gratis.

6. Ta chansen att plugga utomlands

Att studera utomlands är kanske först och främst roligt, personlighetsutvecklande och ett minne för livet. Men det är också mycket lärorikt ur ett kommunikationsperspektiv. När jag tog en utbytestermin på University of West Florida 2005 så hade jag inte varit i USA innan. Därför var jag aningen förbryllad under de första dagarna över att helt främmande personer frågade hur jag mådde hela tiden. Sen gick det förstås upp för mig att ”How are you doing” egentligen bara betydde samma sak som ”Hej”.

Världen blir mer och mer globaliserad, och det blir ofta extra påtagligt när man jobbar inom kommunikation. Stora företag börjar agera på flera nya marknader med olika kulturer och språk. Engelskan blir allt viktigare. Detta tillsammans med alla de andra tidigare nämnda fördelarna gör att jag tycker att du åtminstone bör överväga en utbytestermin, om möjligheten finns på ditt lärosäte.

7. Ta vara på uppsatserna

Se uppsatserna som ett jobb, för det skulle de mycket väl kunna vara. Något som en kund skulle betala stora pengar för. Efter att ha varit nedgrävd i kurslitteratur i flera år så är det nämligen lätt att fastna i den akademiska världen. Självklart ska du använda dig av allt du har lärt dig om Grunigs modeller och annan akademisk kunskap, men det är inte att ta vara på den i uppsatsen som är det svåra.

Utmaningen är nämligen att se till att uppsatsen får fäste i verkligheten. Att lyckas komma fram till något som en VD eller en kommunikationschef på ett företag gladeligen skulle kasta upp checkboken för. Detta är nämligen i princip aldrig ett krav, och du kan säkert inkassera högsta betyg för en uppsats som är skriven helt i den akademiska världen. Men då missar du en utmärkt chans att förena teori och praktik till något faktiskt kan spetsa till din kompetens rejält.

Har du några frågor? Tveka inte att skriva en kommentar, så svarar jag så fort jag hinner. Det går naturligtvis även bra att mejla mig på kontakt@mwcom.se samt att ställa frågor på Twitter.

  • Tack för kanontips! 

  • Tack själv för att du läste 🙂

  • Väldigt bra tips som går att applicera på de flesta utbildningar. Jag läste själv systemvetenskap/mjukvaruutveckling och jag var noga med att inte snöa in helt i det akademiska tänket helt redan ifrån början. 
    Jag fokuserade på egna projekt och andra aktiviteter runtomkring skolan som jag kände gav mycket mer. Självklart lärde jag väldigt många bra saker i skolan men det brister ofta i den praktiska tillämpningen som du skriver här. Genom att lägga krutet på att förena teori och praktik får man ut väldigt mycket mer, och framför allt  väldigt mycket mer relevanta kunskaper och erfarenheter som gör att man har ett stort försprång emot dem som fokuserat helt på det akademiska och att få bra betyg.
    Att bygga närverk under studietiden är också extremt viktigt som du skriver. Det ger både jobb, erfarenheter och hjälp i både studier och yrkesliv. Jag fick mitt första jobb genom en mitt online-nätverk.

  • Tack för input Peter! Kul att höra att du har tagit med dig liknande erfarenheter från studietiden som mig.

  • Pingback: Lästips! | Four PR()

  • Mycket bra tips Markus! Nu har jag ju ännu inte tagit min examen i MKV trots att vi gick i samma klass (har till 2015 på mig, börjar bli stressigt..), men jag håller verkligen med om samtliga tips. Speciellt att plugga utomlands och fixa avsaknaden av praktisk utbildning på egen hand. Antingen via egna projekt, extraknäck eller liknande.

    Om jag skulle lägga till något så skulle det vara att försöka läsa någon business-kurs, det är bra att tydligt förstå olika affärsmodeller för olika företag osv. så man förstå varför företag beter sig som dom gör. Det kände jag iaf att jag saknade när jag kom ut i arbetslivet och jobbade mot stora företag.

  • Txh Palm! Du har ju iofs klarat dig grymt bra utan examen, men kan vara bra att ha det på papper också förstås.

    Bra komplement med business-tipset också. Jag önskar också att jag blivit intresserad av det lite tidigare. Precis som du säger så blir det mycket enklare att se helheten och förstå vad företag vill uppnå med olika typer av kommunikation.

  • Therese Groduppfödarn Bohm-Nil

    Detta var matnyttigt och intressant att läsa som en studietrött MKV:are! Det finns trots allt ljus i slutet av tunneln. Har själv varit i svängen som informatör och journalist innan jag gick tillbaka till skolbänken för att få det på pappret. Det var en stor besvikelse att se hur lite av det praktiska i arbetslivet som verkligen lärs ut i den akademiska skolan.

    Ser gärna fler tips från dig framöver!

  • Tack Therese! Hade lite förhoppningar om att MKV-utbildningarna skulle ha fått åtminstone några fler praktiska inslag sen jag tog examen. Men din, och även andras, berättelser vittnar ju om att så inte är fallet.

    Ska försöka leverera fler inlägg på ämnet!