Vad är Millennials och vad behöver du veta om dem?

I dagens samhällsdebatt dyker begreppet ”Millennials” upp allt oftare när kunskap, beteenden och utveckling diskuteras. Inom digital kommunikation och marknadsföring refereras det extra flitigt till begreppet. Men vilken grupp människor syftar begreppet egentligen på och vad utmärker dessa?

Millennials är inget exakt ålderssegment, men brukar oftast syfta på människor födda mellan tidigt 1980-tal och tidigt 2000-tal. Namn som ”Generation Y” (kanske den vanligaste benämningen i Sverige), ”Generation Next” och ”Net Generation” har också använts.

Vad kännetecknar då denna generation människor? En generation som jag för övrigt själv tillhör. Infografiken nedan från Adweek har sammanställt resultat från tre olika studier och har fått fram en del intressanta svar. Studierna är gjorda i USA, men många av resultaten bör även kunna representera svenska millennials.

Bland annat får vi veta att:

  • De kollar mobilen i genomsnitt 43 gånger per dag.
  • 52 procent konverserar hellre via text än via röstsamtal.
  • 93 procent har köpt en produkt efter att ha hört om den från familj eller vänner.
  • 89 procent litar mer på dessa rekommendationer än påståenden från företaget bakom produkten.
  • 59 procent brukar göra kundrecensioner på produkter de har köpt.
  • 41 procent använder sociala medier för att dela med sig av recensionerna till familj och vänner.

millenial-shoppers-2014