Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Vad är Millennials och vad behöver du veta om dem?

Publicerat 14 augusti, 20147 juli, 2021 av Markus Welin

I dagens samhällsdebatt dyker begreppet ”Millennials” upp allt oftare när kunskap, beteenden och utveckling diskuteras. Inom digital kommunikation och marknadsföring refereras det extra flitigt till begreppet. Men vad är Millennials? Vilken grupp människor syftar begreppet egentligen på och vad utmärker dessa?

Millennials är inget exakt ålderssegment, men brukar oftast syfta på människor födda mellan tidigt 1980-tal och tidigt 2000-tal. Namn som ”Generation Y” (kanske den vanligaste benämningen i Sverige), ”Generation Next” och ”Net Generation” har också använts.

Vad kännetecknar då denna generation människor? En generation som jag för övrigt själv tillhör. Infografiken nedan från Adweek har sammanställt resultat från tre olika studier och har fått fram en del intressanta svar. Studierna är gjorda i USA, men många av resultaten bör även kunna representera svenska millennials.

Bland annat får vi veta att:

  • De kollar mobilen i genomsnitt 43 gånger per dag.
  • 52 procent konverserar hellre via text än via röstsamtal.
  • 93 procent har köpt en produkt efter att ha hört om den från familj eller vänner.
  • 89 procent litar mer på dessa rekommendationer än påståenden från företaget bakom produkten.
  • 59 procent brukar göra kundrecensioner på produkter de har köpt.
  • 41 procent använder sociala medier för att dela med sig av recensionerna till familj och vänner.

Vad är millennials?

1 svar på “Vad är Millennials och vad behöver du veta om dem?”

  1. Pingback: 4 digitala trender för 2016 | MW Communication

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Senaste inläggen

  • Kommunikativt ledarskap – vägen till starka team
  • Så tar du emot feedback
  • Varumärkesdifferentiering är viktigare än någonsin
  • Blir Ai räddningen för den ofrivillige generalisten?
  • 4 skäl att jobba med content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2025 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.