Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

”Like” överallt inte helt okomplicerat

Publicerat 25 april, 201025 april, 2010 av Markus Welin

Som de flesta nog noterat vid det här laget har ju Facebook ändrat begreppet ”Become a fan” till ”Like”. Jag skrev t.ex om det själv på gamla bloggen. Strax efter detta lanserade ju också Facebook sina planer på att införliva sin gamla like-funktion med resten av webben. Nu kan man t.ex ”gilla” filmer på Imdb.com.

Om man ställer dessa två förändringar bredvid varandra så är det ganska lätt att se ett samband. Allt eftersom det blir allt vanligare att folk gillar (gamla funktionen) saker till höger och vänster utanför Facebook så kommer steget givetvis bli mindre till att även gilla i den nya bemärkelsen, alltså ansluta sig till företags Facebook-sidor. Beslutet att börja gilla (ansluta sig till) t.ex H&M blir enklare att ta när man redan har gillat en massa klädesplagg på deras sajt.

Men, vissa saker har även krånglat till det hela. En detalj är t.ex att det är betydligt enklare att ”unlike” från de sidor man är ansluten till, eftersom det kan göras utanför Facebook (så tillvida att man är inloggad). När man var ett fan var man tvungen att gå in på företagets sida inne i Facebook för att göra det, men nu räcker det att klicka ytterligare en gång på like-knappen. Precis som med vänners postningar och länkar inne på Facebook. Risken är alltså att användarna kommer och går i större utsträckning än när de var fans.

Det är också väldigt lätt hänt att ”unlike” av misstag. Det enda som visar att man redan gillar en sida är att knappen är blå, och det kommer nog ta ett tag innan det sätter sig i användarnas huvuden. Jag har svårt att tänka mig att den genomsnittlige användaren har koll på exakt alla sidor den är ansluten till, och när denna då  klickar på H&M’s like-knapp, som han/hon redan är ansluten till, så kommer han/hon att avanslutas till H&M’s sida. Detta märker han/hon inte på något annat sätt än att knappen blir vit igen.

Vill ni läsa mer om ämnet så rekomenderas ett inlägg av Media Splatter, som har tagit upp hur lätt det är för den illasinnade att luras med den nya like-funktionen och få användare att gilla sajter de inte ens har besökt.

1 reaktion på “”Like” överallt inte helt okomplicerat”

  1. Pingback: Tweets that mention ”Like” överallt inte helt okomplicerat -- Topsy.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb