Hur bygger man sitt företags närvaro på Facebook på bästa sätt? Till H&M och Ikea, och till en del av de medelstora svenska företagen också för den delen, så söker sig målgruppen ofta självmant. Men Hasses färghandel i Vetlanda, med många andra, får jobba lite hårdare för att charma sin målgrupp. Därför tänkte jag lista några konkreta tips till småföretagare på Facebook.
1. Content is King. Det allsmäktiga mantrat som bör genomsyra hela er Facebook-närvaro, och internet-närvaro i övrigt också för den delen. Bra innehåll = fler och mer engagerade kontakter. Har ni inget innehåll att komma med hjälper det inte ens att ha den snyggaste och coolaste sidan i världen. Så enkelt är det.
2. Enbart eget material räcker sällan. Var ärliga mot er själva nu – är ert eget material alltid så spännande att det klarar att bära sidan på egen hand? För mindre företag är svaret oftast nej. Därför – dela även annat intressant material inom ert område ibland. På så sätt höjer ni värdet på er sida.
3. För samtal. Borde väl inte behöva påpekas när det handlar om sociala medier, men likväl. Lyssna på synpunkter från era kontakter, och svara på dem. Vid negativa kommentarer är detta ett måste, för att ”kontrollera” frågan. Så svara sakligt på kritiken. Inget svar från er = fritt fram för alla möjliga spekulationer. Att ni sen kanske inte kan komma överens med kritikerna är en annan sak, men det gör man inte alltid.
4. Nyttja Facebooks tag-funktioner. Om en uppdatering involverar en annan företagssida, en grupp eller en person, och ni har möjlighet att ”tagga” denna – gör det. Då syns er uppdatering även på den länkade sidan. Missbruka dock inte detta, utan gör det bara när det är relevant.
5. Kontinuitet i uppdateringarna. Hur ofta ska man uppdatera? Oerhört svårt att svara på. Ett par gånger i veckan brukar nämnas som en lagom frekvens, men det skiljer sig naturligtvis beroende på målgrupp. Det bör dock vara kontinuitet i uppdateringarna – tio uppdateringar ena veckan och noll andra är ingen framgångsmelodi.
6. De kontakter ni har är viktigare än de ni inte har. Ett vanligt fenomen jag brukar se är hur företag lägger allt fokus på hur de ska skaffa nya kontakter. Det kampanjas fram och tillbaka för att locka fler till sidan. Inget fel i det, men man får absolut inte glömma bort de befintliga kontakterna. Relationen med dessa är det som det verkliga arbetet bör fokuseras på, vilket tar oss vidare till den sista punkten.
7. Ha tålamod. Relationsbyggande – det är nyckeln till framgång i sociala medier. Och relationer tar tid att bygga, man måste förtjäna målgruppens förtroende. Även om det gick fortare än Rom, så byggdes Facebook fortfarande inte på en dag.
konstigt att din förra mwcom-sida inte gick bra- den hade ju BÅDE content och var den snyggaste och coolaste sidan i världen haha
Haha, men nu tror jag du missförstår det hela min vän. En Facebook-sida är en sådan som jag gjorde dig till admin för igår – inte en vanlig webbsida 😉