Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Att tänka på vid Facebook-tävlingar

Publicerat 23 juni, 2010 av Markus Welin

Att ordna tävlingar på sin Facebook-sida är en uppskattad metod för att underhålla och engagera sina kontakter – och givetvis också ett effektivt sätt att samla på sig nya. Men det många inte känner till är att Facebook har en lång lista med regler för vad man får och inte får göra gällande just tävlingar.

Marknadsför man sin egen lilla videobutik eller restaurang vågar man kanske tumma på reglerna lite. Facebook kan ju omöjligt hålla koll på alla sina hundratals miljoner användare, och man behöver ju inte svara inför någon annan än sig själv om det trots allt skulle få konsekvenser. Men som PR- eller marknadsföringskonsult vill man ju absolut inte bli stående med byxorna nere. Kunden betalar oss för att kunna vår sak, och då gäller det att inte klanta till det. The Simpsons-bekantingen Dr. Nick Riviera är visserligen en rolig karaktär, men vem skulle vilja anlita honom i verkligheten?

Reglerna är många, och kan ofta vara lite krångliga. Därför kan det vara klokt att alltid kolla in Facebook Promotions Guidelines innan man kickar igång en tävling, i alla fall om man känner sig lite osäker. Nedan följer några exempel på förbud som jag tror många inte har koll på.

  • Rena lotterier, som inte innefattar någon form av skicklighet, är inte tillåtna i Sverige.
  • Tävlingar som man automatiskt deltar i genom att ”gilla” din sida, är förbjudna.
  • Tävlingar som kräver att man postar material på din sida för att delta, är också förbjudna.
  • Att informera vinnare av tävlingar genom Facebook, t.ex meddelanden, wall posts, eller uppdateringar på din sida, är inte heller tillåtet.

Många av restriktionerna går dock att komma runt via tredjepartsapplikationer. Det är t.ex fullt tillåtet att lägga till en tab på sin Facebook-sida med en tävling, där deltagande kräver att man först ”gillar” sidan. På så sätt kommer man runt punkt två på listan. Läs igenom instruktionerna för mer info.

34 svar på “Att tänka på vid Facebook-tävlingar”

  1. Pingback: Vecka 25 – Glad midsommar! - PRODUKTION203
  2. Pingback: Spinns Smurftips #sommarkollo #PRofSweden — Doktor Spinn
  3. Pingback: MW-Tips: 2010-10-16
  4. Pingback: Mer att tänka på vid Facebook-tävlingar
  5. Rickard skriver:
    6 december, 2010 kl. 17:03

    Hej! Är det alltså inte tillåtet att informera vinnarna genom att lägga upp det som en uppdatering. Typ: Grattis Mats Knutsson som vann vår tävling. Eller via ett meddelande? Låter knäppt.

  6. Markus Welin skriver:
    6 december, 2010 kl. 18:18

    Hej Richard! Ja, många av Facebooks regler är lite knepiga, och ofta kan de låta knäppa, det håller jag med om. I de flesta fall beror det dock på att man som företag inte får använda de olika individernas Facebook-ID. Det har de nämligen inte har godkänt då de skapade sina Facebook-konton.

  7. deeped skriver:
    13 december, 2010 kl. 07:50

    Bara ett påpekande: det räcker tyvärr inte att bara läsa Promo Guidelines utan man bör dyka ner i developer guidelines, platform guidelines mm. Sen visar det sig att Facebook ändå är inkonsekventa när de ger tillåtelse för olika saker. En röra är vad det är.

  8. Markus Welin skriver:
    13 december, 2010 kl. 10:43

    Ja jag känner alltid mig lite osäker när jag får frågor på detta. Känns extremt svårt att hålla koll på, och ändras ju dessutom över tid och verkar hanteras aningen inkonsekvent, som du säger.

  9. Pingback: 3 frågeställningar vid start av Facebook-sida
  10. Pingback: Facebook tävlingar seriösa? | Cojoo
  11. Petter Granberg skriver:
    12 maj, 2011 kl. 12:43

    @MarkusWelin:disqus
    Ser att det är länge sedan någon kommenterade här.. Någon som det hur är det om man ger en present till alla som exempelvis lägger upp en bild i loggen.. Det är ju inte en tävling i den meningen.

  12. Markus Welin skriver:
    12 maj, 2011 kl. 16:55

    Hej Petter! Sant, det är ju inte en tävling. Dock så tror jag inte det är tillåtet, eftersom man inte får uppmana sina kontakter att begå handlingar ”inne” på Facebook genom att belöna dem.

    Det borde dock inte vara några problem om man bygger en app, som de får ladda upp bilderna i. Eftersom det i teorin då inte sker ”på” Facebook, utan via en egen plattform.

    Facebook uppdaterade för övrigt sina Promotion Guidelines igår. Nytt är t.ex att man inte får använda Like-knappen (dvs den man kan installera på sina egna sidor) som röstfunktion, vilket har varit ganska vanligt den senaste tiden.

  13. Ilsken skriver:
    19 maj, 2011 kl. 06:25

    Man får informera andra om vem vinanrna är med den post du skriver. Men Vinnaren bör du kontakta direkt. 

  14. d__b skriver:
    25 maj, 2011 kl. 19:40

    Om man inte får informera vinnarna om att dom vann hur ska dom då få reda på det? Det enda man får av Facebook är ju användarnamnet, inte email etc?

  15. Markus Welin skriver:
    25 maj, 2011 kl. 20:35

    Grejen är att man inte får ha själva tävlingen ”på” Facebook överhuvudtaget. Antingen hostar man den någon annanstans, och pushar för den på Facebook (då kan man ju t.ex ha ett mejlformulär på sajten man hostar den på), eller så bygger man en app på sin Facebook-sida på vilken man hostar tävlingen (där man också kan ha t.ex ett meljformulär). I praktiken blir det då faktiskt som ungefär som vid alternativ 1, eftersom all information lagras externt och bara hämtas till appen.

    Förstår om detta låter väldigt invecklat. Men det enklaste sättet är faktiskt att skippa tävlingarna helt. Vill man ha in fler fans så kan man annonsera, vilket är både prisvärt och effektivt, och vill man belöna sina befintliga fans så kan man ju dela ut rabattkoder eller dylikt utan att kräva någon motprestation.

  16. d__b skriver:
    26 maj, 2011 kl. 11:48

    Tack för ditt svar. Så här gör vi för närvarande. Vi kör en kampanj mot Brasilien där vi använder oss av appen ”tabpress” där man kan lägga in html för 2 olika bilder, en som visas innan användaren har klickat like och en som visas därefter. På den 2a bilden står det att dom måste göra konto hos oss för att kunna vinna, vilker är helt gratis. Så som jag förstått det så går vi på så sätt genom ”3rd party application”, dvs tabpress i det här fallet.

    Vi har funderat på att köra liknande tävling i Sverige men som du nämner så står lotterilagen i vägen så vi måste blanda in nåt slags element av skicklighet för att det ska bli lagligt. Har jag förstått det rätt då?

    tack igen,

    d__b

  17. Markus Welin skriver:
    26 maj, 2011 kl. 20:00

    Låter som att du har bra koll ju! Om jag förstått din beskrivning rätt så håller ni er inom Facebooks riktlinjer. Mycket riktigt så påverkar ju även lotterilagen, men ni kan ju t.ex ha med ett moment att man ska skicka med en slogan eller något liknande, vilket kan vara vinstgrundande.

  18. d__b skriver:
    27 maj, 2011 kl. 12:42

    Tack igen för svar. Vad tror du om att ha en enkel fråga 1×2 som som användarna kan svara på och sen välja en vinnare bland de som svarar rätt. Har sett att man gör så mkt på TV, tex tv3 lottar ut fotbollsbiljetter bland de som svarar rätt. Borde inte detta isf också räknas som lotteri iom att dom lottar ut bland de som svarat rätt?

  19. Markus Welin skriver:
    28 maj, 2011 kl. 15:10

    Den var lite klurig! Är inte expert på lotterilagen, men Tv3 gör ju ofta så, som sagt. Dock kanske de har någon form av tillstånd, för det är ju fortfarande en form av lotteri. Ni kanske även borde använda er av någon form av utslagsmoment, för att vara på den säkra sidan.

  20. d__b skriver:
    31 maj, 2011 kl. 17:53

    Yes vi kör nog på en kort motivering varför man ska vinna isf.
    Har du nån aning om vilka svenska bolag det finns som gör fan pages åt företag på Facebook? Vore intressant att ta lite offerter från ett par stycken.

  21. Markus Welin skriver:
    3 juni, 2011 kl. 08:40

    Skickade ut en fråga på Twitter och bad byråer kontakta dig, vet inte om det gav nåt dock. Har personligen inte jobbat aktivt med byråer gällande just app-byggande, men skicka ett mejl till markus.welin(at)gmail.com så ska jag skicka en liten lista på sådana som kollegor m.fl har jobbat med.

  22. Vladimir Koller skriver:
    12 oktober, 2011 kl. 11:34

    Hallå, vi håller på och skapar en tävlingskampanj som är placerad på en separat appflik, men där vi kopplar på Facebooks comments till tävlingssidan, så att deltagarna skriver in sina tävlingsbidrag med hjälp av Facebooks Social Plugin – Comments. På detta sätt får vi en smidig kommentarsfält som dessutom sprids i varje deltagares sociala nätverk. Jag undrar nu om man får göra så? Så vitt jag har förstått får man inte använda Facebooks verktyg för tävlingar, Comments plugin-en är ju en extern applikation och används till allt möjligt när den kopplas till vanliga webbsidor och bloggar.

    Jag undrar även om vad som händer om Facebook upptäcker regelbrott, får man någon form av varning först? Eller stängs hela sidan ned automatiskt?

    Tack på förhand.

  23. Markus Welin skriver:
    14 oktober, 2011 kl. 19:54

    Hej Vladimir! Mycket bra fråga. Att använda den installerbara like-knappen som röstnings- eller annan tävlingsfunktion blev förbjudet i och med senaste uppdateringen av Promotion Guidelines. Facebook Comments nämns inte vad jag har sett, men det är ju å andra sidan en funktion som är väldigt lik like-knappen. Kan tyvärr inte ge dig ett komplett svar, är komplicerat detta.

    Väldigt olika angående upptäckt och avstängning av sidor. Min uppfattning är dock att det är relativt ovanligt. När det väl sker görs det dock oftast utan varning.

  24. Pingback: 3 frågeställningar vid start av Facebook-sida
  25. Johan Stjernlöf skriver:
    30 maj, 2012 kl. 13:17

    Om man hostar på sin hemsida får man promota på wallen?

  26. Markus Welin skriver:
    31 maj, 2012 kl. 23:29

    Du menar uppmärksamma sina kontakter genom en uppdatering på wallen? Ja, det får man. Både hänvisa/länka till tävlingar som ligger helt externt (t.ex på egna sajten) och sådana som ligger delvis på Facebook (inframade via app på egen flik på Facebook-sidan).

  27. Marie Svensson skriver:
    9 juni, 2012 kl. 10:34

    Hej Markus,

    Tack för bra info, jag läser till social media kommunikatör i gbg och ska snart ut på praktik. Mycket bra info om tävlingar så man inte trampar i klaveret direkt. Hur är det med att uppmana fans till att posta bilder till sidans wall när de är besökare?I syfte med att det är trevligt att få lite live känsla=), som i sin tur ska generera till att fler folk vill besöka företaget.Tack på förhand/Marie

  28. Markus Welin skriver:
    9 juni, 2012 kl. 11:34

    Hej Marie!

    Det får man. Det är bara just i tävlingssammanhang det inte är tillåtet, t.ex genom att använda Facebooks funktioner (dela, gilla osv) som ett moment i tävlingen eller som ett villkor för att delta. Att snällt be fansen att lägga upp sina bästa bilder är helt ok.

  29. Marie Svensson skriver:
    12 juni, 2012 kl. 11:07

    Tack för svar=)
    Det kan vara så att det dyker upp fler frågor framöver, har även gillat din fb sida för intressanta uppdateringar. Marie

  30. Markus Welin skriver:
    14 juni, 2012 kl. 10:04

    Kul att höra! Frågor är alltid välkomna 🙂

  31. Marie Svensson skriver:
    16 juni, 2012 kl. 19:13

    Jag har en till. Jag ska slå ihop 2 företagssidor på fb. De vill behålla en sida som har 400 fans och slå ihop med en annan sida som har 600 fans. Då sade mitt x att det automatiskt blir den sidan med flest fans som kvarstår, är detta sant? De vill alltså behålla den ”mindre sidan” men föra över de 600 fans till den denna. Kan du reda ut detta också? =)

  32. Markus Welin skriver:
    17 juni, 2012 kl. 23:25

    Just slå ihop sidor har jag faktiskt aldrig gjort, även om jag vet att det är möjligt förstås. Så kan tyvärr inte svara på det, men det kan mycket väl vara så att ditt ex har rätt. Kolla i Faebooks help center, kanske finns svar på frågan där.

  33. Johanna Dietmann skriver:
    15 januari, 2014 kl. 21:08

    Ooopps, verkar som vi inte har gjort ”alla rätt” då. Vilken bra sida du har, Markus!

  34. Markus Welin skriver:
    16 januari, 2014 kl. 09:25

    Tack Johanna! Dock så är inte alla restriktioner som nämns i detta inlägg aktuella längre. Facebook tog för en tid sen bort flera av dem, så kika på Promotions Guidelines (länken dit funkar fortfarande).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Senaste inläggen

  • Kommunikativt ledarskap – vägen till starka team
  • Så tar du emot feedback
  • Varumärkesdifferentiering är viktigare än någonsin
  • Blir Ai räddningen för den ofrivillige generalisten?
  • 4 skäl att jobba med content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2025 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.