Den stora snackisen hittills under Almedalsveckan är utan tvekan Feministiskt Initiativs demonstration för rättvisare löner. Kontroversiellt – absolut. Men i grunden egentligen inte konstigare än att spendera 100 000 kronor på en annons. Syftet är ju detsamma – alltså att generera uppmärksamhet kring en fråga. Men får uppmärksamheten en positiv eller negativ effekt för FI? Det är det som bör diskuteras, och inte vad pengarna kunde ha gått till om de inte hamnat på grillen. Kanske får vi svaret på den frågan i samband med höstens val.
Själva FI begriper jag mig inte på:
11 personer i styrelsen och 10 kvinnor samt en man.
Sveriges mest ojämställda parti som har som affärside
att kämpa för jämställdhet och feminism…
Nu är jag inte speciellt påläst på det här. Men en tänkbar förklaring skulle kunna vara att det helt enkelt är en betydligt större andel kvinnor än män som vill engagera sig tillräckligt mycket för de frågor FI representerar.