Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Ytterligare Flattr-incitament efterlyses

Publicerat 9 juli, 2010 av Markus Welin

Sedan en tid tillbaka har jag ett konto hos Flattr. Jag ”flattrar” regelbundet material som jag gillar, och på det stora hela tycker jag att det är en mycket bra tjänst. Som ni kan se i högerkolumnen här i bloggen så har jag också en egen knapp som ger er läsare möjlighet att flattra mig.

Det är här problemet ligger. Problemet som just nu begränsar Flattr till att vara en smart indie-pryl, och bromsar upp utvecklingen mot att på sikt kunna bli var mans (och kvinnas) verktyg till att klicka iväg några kronor om dagen till saker de uppskattar på nätet. Jag ska snart förklara varför.

Jag ska inte hymla med att den största anledningen till att jag skaffade ett konto var den att jag ville se hur många som donerade till mina egna tre bloggar. Inte för att jag ville tjäna pengar – det blir ändå inte många kronor i dagsläget. Men som en form av beröm, ett tecken på uppskattning.

Givetvis så gillar jag också att donera till andra skapare. Men min vilja att premiera andras artiklar har till stor del sin grund i den tillfredsställelse jag får av att själv få beröm. ”Behandla andra så som du själv vill bli behandlad” brukar man ju säga. Kanske var det bibeln som sa det.

Hade jag inte varit en skapare själv, så hade jag för det första inte haft någon egen Flattr-knapp. Och för det andra så hade jag sannolikt inte känt samma naturliga vilja att donera till andra skapare.

Så äntligen till saken. Det Flattr saknar i dagsläget är någon form av starkare incitament som gör det mer attraktivt för gemene man att börja flattra. För utan den renodlade konsumenten riskerar Flattr att bli en sluten cirkel, en rundgång, där olika skapare passar runt kronorna sinsemellan.

Vad skulle då detta incitament vara? Kanske sponsorsamarbeten, där de som enbart är konsumenterna får chansen att ta del av riktigt bra erbjudanden. Billigare bredband, gratis hyrfilm, rabatt på kollektivtrafik – det är bara några spontana förslag.

Detta är vad jag tror krävs för att Flattr ska gå från en mycket bra idé till en lysande sådan.

2 svar på “Ytterligare Flattr-incitament efterlyses”

  1. Pingback: Tweets that mention Ytterligare Flattr-incitament efterlyses -- Topsy.com
  2. Pingback: Spinns Smurftips #PRofSweden — Doktor Spinn

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Senaste inläggen

  • Kommunikativt ledarskap – vägen till starka team
  • Så tar du emot feedback
  • Varumärkesdifferentiering är viktigare än någonsin
  • Blir Ai räddningen för den ofrivillige generalisten?
  • 4 skäl att jobba med content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2025 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.