Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Informationssamhällets baksida

Publicerat 12 oktober, 201012 oktober, 2010 av Markus Welin

Tack vare sociala medier sprids information idag snabbare än någonsin förut – på gott och ont.

Igår greps en man misstänkt för den senaste tidens grova våldtäkter och våldtäktsförsök i min hemstad Örebro. Det satte genast igång en våg av spekulationer kring vem den gripne var, vilket ledde till att en annan man först blev felaktigt utpekad.

Efter det har allmänhetens privatdetektiver dock letat sig in på ett nytt spår. Man behöver inte ens besöka Flashback för att stöta på diskussioner angående den misstänktes identitet, samt kring huruvida han är skyldig eller inte. På Facebook diskuteras ämnet relativt öppet (även om jag hittills inte sett namnet fullt utskrivet), och jag har sett minst ett fall där mannen ifråga tydligt pekas ut genom en bildpublicering. I takt med denna digitala lynchning har mannens vänlista på Facebook stadigt krympt, och är i skrivandets stund nere på 15 personer.

Vi pratar ju ofta om fördelarna och möjligheterna med sociala medier och snabb informationsspridning. Men allt gott för också med en besk bismak, som vi åker på en kallsup av ibland.

Självklart är det mycket möjligt att den utpekade personen är skyldig. Men det är egentligen inte om han är det eller ej som är problemet här. Problemet är att precis som att sociala medier har gjort oss enskilda individer till potentiella nyhetskanaler, så har de även gett oss möjligheten att kollektivt döma människor långt innan rättsväsendet har hunnit haft sin gång. Det är en farlig bieffekt, som vi på ett eller annat sätt måste lära oss att hantera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Senaste inläggen

  • Kommunikativt ledarskap – vägen till starka team
  • Så tar du emot feedback
  • Varumärkesdifferentiering är viktigare än någonsin
  • Blir Ai räddningen för den ofrivillige generalisten?
  • 4 skäl att jobba med content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2025 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.