Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

MW-Tips: 2011-06-13

Publicerat 13 juni, 201114 juni, 2011 av Markus Welin

Twitter tar upp kampen mot Facebook
Bra text av Niclas Strandh om hur Twitter genom den senaste tidens agerande verkar försöka positionera sig som en mer renodlad konkurrent till Facebook. Kommer det alltmer ökande mobila användandet att gynna Twitter här? En del talar för det.

Facebook Sees Big Traffic Drops in US and Canada as It Nears 700 Million Users Worldwide
Mycket intressanta siffror. Facebook tappar alltså trafik i bland annat USA, Kanada och Storbritannien, enligt den senaste statistiken. Som tidigare nämnda Niclas Strand påpekade i samband med att detta avhandlades på Twitter, så handlar det ju dock inte om att användare aktivt valt att ”gå ur”, utan om att de bara avstått ifrån att använda Facebook. En viss skillnad såklart.

Samtidigt så tycker jag att man bör ha i åtanke att funktionen för att aktivt går ur (inaktivera konto) är anpassad så att du enkelt kan aktivera dit konto igen genom att logga in precis som vanligt. I praktiken är det alltså ingen skillnad på att logga in igen efter en tids frånvaro, mot att logga in igen och därmed aktivera ett tidigare inaktiverat konto. Ett beslut att gå ur Facebook är alltså långt ifrån slutgiltigt, vilket givetvis är ett mycket medvetet val från Facebooks sida. De vill att du ska ångra dig och komma tillbaka, vilket blir väldigt tydligt via de ”avskedsbilder” som visas på dina vänner strax innan du inaktiverar ditt konto.

Just därför tycker jag inte att man kan vifta bort det faktum att ett stort antal användare (sex miljoner i USA t.ex) den senaste tiden inte har känt det där suget Facebook vill att de ska känna. Facebook fortsätter att öka, men gör det i länder som ligger aningen efter de tidigare nämnda på kurvan. Vad händer när även dessa länder börjar stagnera?

Ps. Upptäckte precis att Resumé nästan ser ut att ha kört en Google Translate rakt av från ursprungsartikeln hos Inside Facebook. Ambitionsnivån på topp med andra ord. Ds.

Why I love and hate having a Smartphone
Från The Oatmeal. Några av striparna var riktigt kul!

Digital revolution – Makers of mobile devices see a new growth market
The Economist om den digitala utvecklingen i Afrika. Nokia är fortfarande kontinentens mest välkända varumärke bredvid Coca-Cola, men Samsung, Huawei och RiM (BlackBerry) har börjat knappa in på finnarnas försprång på den mobila marknaden.

Egyptian Filmmaker Uses Twitter to Gather 300 GB of Revolution Video
Twitter kan vara otroligt användbart ibland!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb