Promoted Tweets Set to Appear in Your Twitter Timeline
Inom några veckor dyker alltså annonserna upp i feeden. Tydligen så ska dock bara annonser från företag som användaren redan följer visas, vilket känns som en intressant och något annorlunda aproach. Om det kommer att funka? Vi får se.
Back in Action and Back on Page 1
Berörande story. New York Times fotograf Joao Silva förlorade benen när en landmina detonerade under honom i Afganistan. Nu är han tillbaka med ett foto på tidningens förstasida. Varifrån? Jo, avskedscermonin för sjukhuset där han själv legat inlagd sedan oktober förra året.
Facebook’s Randi Zuckerberg: Anonymity Online ’Has To Go Away’
Anonymitet på internet är ett omdebatterat ämne, särskilt efter de hemska händelserna i Norge. Både Randi Zuckerberg, Marks syster och Facebooks marknadsdirektör, och Googles Eric Schmidt återges här med ganska starka uttalanden mot anonymitet. Både Facebook och Google har ju dessutom aktivt motarbetat anonymiteten, senast då Google började radera namnlösa Google Plus-konton.
Till viss del är jag beredd att hålla med. Anonymitet känns i många fall onödig, och motarbetar ofta konstruktiv dialog. I de flesta vardagssituationer, till exempel i samband med artikel- och bloggkommentarer, så ser jag ingen anledning till varför man inte ska kunna skriva under sin åsikt med sin egen identitet.
Samtidigt så finns det förstås undantag, situationer där nätanonymiteten känns mer befogad. Mathew Ingram, som en är av mina favoritkällor till intressant information på Twitter, nämns som en motståndare i artikeln. Och som ni kan se i nästa länk så gav han nyligen uttryck för några viktiga poänger.
Google+ and the loss of online anonymity
Ingram nämner bland annat poliser som kan bli utsatta för angrepp från kriminella som ett exempel på en situation där anonymitet är befogad. Dessutom understryker han att det förstås inte enbart är av godo som Facebook och Google vill motverka nätanonymiteten – deras affärsmodeller bygger ju på att samla information om användarna i annonssyfte.
Succébaren – ett annorlunda reklamjobb
Om ni inte redan har gjort det så tycker jag absolut ni ska kolla in den här trevliga sommarbaren, som min kompis Henke (den långa, stiliga mannen i mitten) är med och driver. Om inte för annat, så för att den är väldigt smart och kreativt marknadsförd!
Instämmer, ska bli jävligt spännande att se lite ”Promoted Tweets” i flödet. I övrigt tackar jag för ”Back in action-storyn”. Rakt in i Instapaper!
Tack själv! Berörande story det där.