Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Sökandet efter sex

Publicerat 2 augusti, 2011 av Markus Welin

Bollen är rund, solen går upp varje morgon, och jag behöver aldrig tänka på att plinga för att 4:ans buss ska stanna vid min busshållplats på Högalidsgatan i Stockholm. Det är självklarheter, saker som man bara vet. Precis som vi också vet att sex är populärt på internet.

Men trots denna vetskap kan jag inte låta bli att förundras över graden av popularitet, när jag får se det med egna ögon. Förutom att blogga här, så driver nämligen jag också en anspråkslös filmblogg tillsammans med några andra. För drygt ett år sen fick filmbloggens ”loose gun” Martin Brusewitz, även journalist på Sydsvenskan, en idé till ett kul inlägg. ”Sexscener jag minns” döpte han det till.

Martin är en mycket skicklig och kreativ skribent, så det är självklart ett bra inlägg. Men det är inte det som är orsaken till att inlägget har blivit det i särklass mest klickade i bloggens historia. Det beror såklart på ett litet ord på tre bokstäver som väldigt många människor verkar söka efter i Google.

När jag kikar på detta i Google Analytics tror jag nämligen knappt mina ögon. 27,40 procent av bloggens sammanlagt drygt 10 000 unika besökare under det senaste året har nämligen hamnat hos oss via Google-sökningar på fraser innehållandes ordet ”sex”. Varken sökordsoptimering eller analys av webbstatistik tillhör mina specialområden, men det känns inte som att man behöver vara det för att dra slutsatsen att det är väldigt mycket.

För att sätta det hela i ett perspektiv så står trafiken från Facebook, där bloggen också har en egen sida med drygt 350 gillare, endast för drygt halva den volymen, 16,69 procent av trafiken.

Webbtjänster kommer och går. Men människans allra mest grundläggande intressen förblir desamma. I vår ständiga jakt på det senaste så kan vara nåt att, i alla fall ibland, stanna upp och reflektera över.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb