Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

En historia som får andras att blekna

Publicerat 28 november, 2011 av Markus Welin

Vi har hört om hur Levi Strauss började sy slitstarka byxor åt aspirerande guldgrävare i 1800-talets San Francisco. Vi fascineras över hur en 17-årig smålänning startade en liten postorderverksamhet som kom att bli ett av väldens starkaste varumärken.

Storytelling – när man pratar om varumärken så är det ett ständigt återkommande begrepp. Historien, berättandet, det som så ofta får oss att öppna våra hjärtan och släppa in saker i våra liv. Det som får oss att inreda våra lägenheter med Stockholmsvita Ikeamöbler och utan att tveka bära arbetarbyxor från Kalifornien såväl till fest som på jobbet.

Låt oss för ett ögonblick se på yttrandefriheten som ett varumärke. För jämförda med historierna vi då kan plocka fram förvandlas nämligen Levis och Ikea från skinande skepp utanför San Tropez till rostiga reliker valfri svensk, bortglömd småbåtshamn.

Född i antikens Grekland och Rom, demokratins vagga, så behöver yttrandefriheten knappast skämmas för sitt ursprung. Tidiga men blytunga meriter är hur den var med och formade innehållet i såväl den amerikanska frihetsdeklarationen som 1776 som den franska revolutionen 1789. Under andra världskriget var den med och enade forna fiender som Storbritannien, USA och Frankrike mot det totalitära Nazityskland. Strax efter detta blev yttrandefriheten en cental del i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, ett dokument som enligt svenska Wikipedia är det enskilt mest översatta i hela världen.

Yttrandefriheten behöver heller inte leva enbart på gamla meriter. I år föll diktaturer i Libyen och Egypten när folkets röst inte gick att kväsa längre. I detta nu protesterar fattiga amerikaner mot ekonomiska orättvisor, och har fått en hel världs uppmärksamhet.

Om yttrandefriheten hade varit en produkt hade folk börjat köa utanför affären innan kön ens var uppfunnen. Därför ska vi som har den vara otroligt tacksamma. Förhoppningsvis kommer detta ”vi” en dag att innefatta alla världens människor.

Detta blogginlägg ingår i Amnestys bloggstafett om yttrandefrihet som genomförs som en del av Amnestys kampanj ”Skriv för frihet”. Jag fick stafettpinnen av Martin Brusewitz, som skrev på sin blogg. Mer information om bloggstafetten, ”Skriv för frihet” och Amnestys arbete för yttrandefrihet hittar du här: www.amnesty.se/bloggstafett.

Nu lämnar jag över stafettpinnen till mytomspunna PR-byrån Studio Totals Tomas Mazetti, som publicerar på sin blogg inom de närmaste dagarna, i hopp om att vi blir många som kommit i mål den 10 december som är dagen för mänskliga rättigheter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Senaste inläggen

  • Kommunikativt ledarskap – vägen till starka team
  • Så tar du emot feedback
  • Varumärkesdifferentiering är viktigare än någonsin
  • Blir Ai räddningen för den ofrivillige generalisten?
  • 4 skäl att jobba med content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2025 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.