Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Stark vecka för Sverige i internationell finanspress

Publicerat 5 januari, 20125 maj, 2012 av Markus Welin

Det nya året har sannerligen börjat bra för Sverige, då vårt ute i världen relativt sett pyttelilla land under loppet av en vecka har figurerat i ekonomi- och samhällsjournalistikens allra finaste sammanghang. Jag tänkte ge er en liten sammanställning, i kronologisk ordning.

Financial Times uppmanar världen till Stieg Larsson-resa
Redan för årtionden sedan hyllades deckarparet Sjöwall/Wahlöö i creddiga internationella kretsar. Medan det här hemma i Sverige idag knappt finns något ohippare än att bänka sig framför de nya, massproducerade Beck-filmerna på Tv4 en söndagskväll. Lite samma princip gäller Millenium-trilogin. Även om det känns lite absurt, så är det förstås kul om världen vallfärdar till Rörstrandsgatan.

The Economist beskriver Håkan Juholts ”walrus moustache”
Socialdemokraternas kris har blivit så påtaglig att ingen mindre än tungviktaren The Economist uppmärksammar den på sin sajt. I och för sig ingen positiv text i sig, men jag tror knappast Reinfeldt och Co gråter över den här ”negativa” uppmärksamheten för Sverige. Speciellt inte då skribenten tillägger att ”the government looks strong”.

Forbes intervjuar Daniel Ek och kallar Rågsved för ”Drugsved”
Att Spotifys grundare och VD pryder omslaget på Forbes januarinummer har ju redan avhandlats här på bloggen. En kul anekdot i sammanhanget är dock att den välrenommerade finanstidningen knappast kan anklagas för att ha slarvat med sin research, då man till och med snappat upp att Rågsved, där Ek bodde i unga år, i folkmun ofta kallats ”Drogsved”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inläggen

  • Vad kännetecknar ett starkt varumärke?
  • 5 sätt att sticka ut med content marketing
  • 5 innehållsidéer för content marketing
  • Så lyckas du med korta möten
  • Ett A- och ett B-lag inom Big Tech

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2023 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb