Spotify hits 3m subscribers to improve conversion rate
Sent i torsdags kväll svensk tid så tillkännagav Spotify att de nu har nått tre miljoner betalande användare. 20 procent av det totala antalet användare är numera premiumkunder, vilket är en ökning från de 15 procent de hade då de passerade en miljon i mars förra året. På senare tid har Freemium-konceptet överlag ofta ifrågasatts som en fungerande affärsmodell, men i Spotifys fall så är det i alla fall ingen tvekan om att åt vilket håll det pekar. Bara att gratulera Daniel Ek och de andra!
The eBay of the East: Inside Taobao, China’s Online Marketplace
Inte nog med att Kinas Twitter är större än orginal-Twitter – samma sak gäller ”Kinas eBay”, Taobao, som är världens 15:e mest besökta sajt (eBay är nummer 22). Kanske inte så konstigt att Warren Buffet sjunger och spelar Ukelele i kinesisk TV nowadays. Tipstack till @InBeijingSe.
Vem ska man tro på?
Edelman Trust Barometers svenska siffror presenterades i dagarna, och jag tycker att Tor Löwkrantz gör en bra och rimlig analys av dem.
PUMA Adds Instagram and Tumblr To The Blogger Outreach Mix
Även om det är svårt att mäta den här typen av insats med hårda siffror så känns det ändå som ett mycket bra case att ta med sig. Inte för att det är nyskapande, utan snarare för att det inte är det.
Att få inflytelserika personer att tala väl om ditt varumärke är ju ett av de absolut äldsta knepen i boken. Det handlar snarare om att våga släppa in det nya i den gamla gemenskapen, att våga interagera sociala medier i den övergripande kommunikationsplanen istället för att lite misstänksamt lägga dem bredvid som något ”annorlunda”.
Den stora utmaningen för många företag är alltså att våga se det som lika naturligt att försöka få med sig en populär användare på Instagram som att försöka få med sig en journalist. Sen måste de förstås också lära sig att själva genomförandet kan komma att skilja sig en del. Men där handlar det trots allt bara om att göra läxan ordentligt, vilket oftast är betydligt enklare än att ändra i den övergripande kommunikationsstrategin.
Lego Man in Space Moves the Web
Jag har alltid förespråkat att man som student ska försöka styra upp lite egna projekt, vid sidan av studierna. Att ha skickat upp något i rymden är ju t.ex inte så dumt att ha på sitt CV.
Dessutom är Baidu nummer fem i världen före Wikipedia, och QQ nummer 11 före LinkedIn.
http://www.alexa.com/topsites
Fascinerande! Vi som bevakar webben här i väst måste nog se till att skaffa bättre koll på utvecklingen i Kina. Tror det är många som inte har en susning om vad som händer borta hos er.
Grymma länkar!
Stort tack Jerry!