Superfinalen slår alla rekord
DN laddar upp inför Super Bowl i natt, och mycket fokus ligger förstås på reklamen. Listade själv ett par av reklamfilmerna tidigare i veckan. Tipstack till @sophiebromster.
How the Huffington Post became a new-media behemoth
Intressant genomgång av fenomenet Huffington Post, som har kommit att bli en symbol för den nya nätjournalistiken. På gott och ont, naturligtvis. Den här texten från The Onion fångar problematiken väldigt bra.
Kinesiska Twitter sopar mattan med Facebooks Guinness-rekord
Joe Olsson, svensk journalist bosatt i Kina, jämför rekord för Facebook och Twitter med kinesiska Sina Weibo, och resultatet är verkligen något att reflektera över. Det finns säkert en del sociala medier-bedömare som fortfarande helt ignorerar Kina, men det är hög tid för dem att börja göra läxan om de inte vill vara totalt akterseglade om några år.
How Budweiser just won the Super Bowl and the Internet
Lite synd att detta visade sig vara en total ripp-off, för jag älskade den här reklamen! Inte nog med att det är en briljant reklamfilm, en av spelarna berättar hur Budweiser tack vare detta stunt lyckats skapa en relation till honom som troligtvis kommer att bestå livet ut. ”It wasn’t my brand of prior, but now with every Bud there’s a story.
Blogging Site Tumblr Makes Itself the News
NY Times Brian Stelter fångar ett fenomen som kommer att märkas mer och mer framöver – hur Facebook, Twitter, Tumblr och de andra stora sociala medier-aktörerna satsar allt mer på att inte bara förmedla andras nyheter, utan också på att bli nyhetskanaler med eget innehåll.