Hoppa till innehåll
MW Communication

MW Communication

Om framtidens kommunikation

Meny
  • Hem
  • Om Markus
  • Kontakt
Meny

Från bänkpress till WordPress – 5 blogglärdomar från gymmet

Publicerat 30 mars, 201230 mars, 2012 av Markus Welin

Vad krävs för att bli en etablerad bloggare inom ett specifikt ämne? Kunskap är förstås en central egenskap, men om jag bara får välja en sak till så får det bli uthållighet. Och vad passar då bättre än att hämta lite lärdomar ifrån just platsen där uthållighet är en viktig egenskap såväl praktiskt som teoretiskt? Jag pratar naturligtvis om gymmet.

Om ni redan är grymma bloggare – sluta inte läs för det. Det bästa med de här tipsen är nämligen att de går att ta med sig åt båda hållen. Så passa i så fall på att istället inkassera lite träningsinspiration.

1. Bestäm syfte
Gymma kan man göra av många olika anledningar. För att bli starkare, för att gå ner i vikt eller för att må bättre såväl fysiskt som mentalt. Eller så kanske man bara vill ha en hobby.

Men oavsett varför man tränar, så kan det vara bra att veta just varför man tränar. Ingen anledning är bättre än den andra, och man kan självklart ha flera. Men när man ställer sig själv frågan om varför man lägger ner tiden – för tro mig, det gör man – då gäller det att också ha ett svar.

Samma sak gäller bloggandet. Precis som med träning så är det en långsiktig investering – ofta på flera år. För att få bästa avkastning på investeringen så krävs en strategi. Om syftet enbart är att ha kul – ja då är det de två orden som ska skrivas ner på strategidokumentet. Svårare än så behöver det inte vara.

2. Lyssna på rätt personer
Vem tar ni helst emot träningstips ifrån? Magnus Samuelsson, eller en halvtunn brat på Sats Stureplan som precis läst om en ny superduper-metod på nätet? Det handlar förstås, som så mycket annat, om vem som har bäst renommé.

Så innan ni köper allt jag påstår i det här inlägget – gör lite research. För det skulle ju kunna vara så att jag egentligen inte vet vad jag snackar om. Så klicka runt lite på bloggen, läs kommentarer och kolla om många brukar sprida inläggen på Facebook och Twitter och dylikt. Precis som med träning så finns det många läror och åsikter kring hur man lyckas som bloggare, och då gäller det att lägga sin tid på rätt saker.

3. Inspireras av de bästa
Trots att jag har harvat på gymmet i över tio år, så har jag aldrig ens varit i närheten av att tröttna. För jag har hela tiden sett till att inspireras av min omgivning. Bobby, en av mina bästa vänner som jag tränade mycket med i yngre år, han kunde lyfta bilar. Petri, som tog vid som min gympartner efter Bobby, var 120 kilo rena muskler. När jag pluggade i USA så tränade jag tillsammans med Abdel Seidou, tidigare Allsvensk fotbollspelare och även landslagsman i Amerikansk fotboll.

Så försök hitta några favoritbloggar inom era ämnen, läs regelbundet och kommentera och diskutera gärna inläggen. Om ni har vänner som också driver bloggar – träffas och utbyt erfarenheter och inspiration. Det blir mycket roligare så.

4. Lura inte dig själv
Hur ofta ser man dem inte på gymmet – alla som försöker svinga upp på tok för tunga vikter? Ofta bottnar det i en slags genvägstänk, att om de pressar sig själva till att lyfta lite extra kommer de öka sin styrka snabbare. Det kan förvisso fungera ibland, men kan lika gärna resultera i skador som håller dem borta från gymmet i flera månader.

Så lura inte er själva genom att försöka hitta genvägar hela tiden. Precis som att bygga en bra fysik så är en bra blogg inget man bygger över en natt. Varje nytt inlägg på bloggen ger den ytterligare lite innehåll att mata sökmotorer och sociala medier med, och för varje nytt inlägg kommer också bloggens innehåll och ton formas till det bättre. Så det är i princip alltid en bättre investering att tänka långsiktigt än kortsiktigt.

5. Ge aldrig upp
Tror ni att Bruce Lee brukade avge nyårslöften om att köra hårt inför ”Beach 1971” för att sedan banga ur halvvägs in i mars? Knappast – och precis som med träning så handlar bloggande faktiskt mycket om envishet. Som Rocky Balboa säger till sin son: ”It ain’t about how hard you hit. It’s about how hard you can get hit and keep moving forward.”

Den sista punkten är den viktigaste, och den med starkast koppling mellan träning och bloggande. För ibland saknas inspirationen. Ofta beror det bara på något så simpelt som att nyhetens behag har planat ut, eller att det är roligare att gå på after work. Man har helt enkelt ingen lust att blogga (eller träna). Men det är knappast en giltig ursäkt, och då gäller det att bita ihop och försöka leverera ändå. För när inspirationen väl kommer tillbaka så är den ofta starkare om man fått kämpa lite på vägen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Senaste inläggen

  • Kommunikativt ledarskap – vägen till starka team
  • Så tar du emot feedback
  • Varumärkesdifferentiering är viktigare än någonsin
  • Blir Ai räddningen för den ofrivillige generalisten?
  • 4 skäl att jobba med content marketing

Bra att veta

Åsikterna som jag ger uttryck för på den här webbplatsen är enbart mina egna, och bör därmed inte associeras med mina uppdragsgivare.
©2025 MW Communication | Byggt med WordPress och Responsive Blogily tema av Superb

Vi använder cookies för att mäta trafiken och ge användarna bästa möjliga upplevelse av webbplatsen. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och stänga av dem i .

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.